KARRIÄR

Svensk forskare: Därför är det sällan bra med massmejl på jobbet

Socialt snack i företagets kanaler, och interna mejl. Hur ska vi kommunicera på arbetsplatsen?

Är det dags att sluta med interna mejl och vilken plats har socialt snack i företagets digitala kanaler? Svenska forskaren om varför massmejl och för många separata digitala plattformar inte alltid ger en lyckad intern kommunikation på ett företag.

Ett projekt startas, eller en ny arbetsgrupp sätts samman. Genast är det någon som startar en ny kanal i meddelandetjänsten Slack, eller på motsvarande plattform. Sen är det bara att sätta igång och kommunicera, eller? 

– Det är nästan lite för enkelt att starta den där nya kanalen. Felet som ofta görs är att man sätter samman gruppsamtalet utan att på förhand tänka igenom, och inom gruppen komma överens om, vad det är man vill ha ut av diskussionerna i kanalen, säger Rickard Andersson. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här