Industri

Hon ska bygga Sunpines nya biodieselfabrik

Ulrika Hagman leder bygget av Sunpines nya talldieselfabrik, ett projekt på 250 miljoner kronor. Foto: Sunpine
Ulrika Hagman leder bygget av Sunpines nya talldieselfabrik, ett projekt på 250 miljoner kronor. Foto: Sunpine
I augusti tänker vi inleda arbetet med fabriksdesignen och där är målsättningen att göra en skarp 3D-modell som vi sedan kan bygga utifrån. Vi vill nå den kvalitén direkt, säger Ulrika Hagman. Foto: Illustration Sunpine
I augusti tänker vi inleda arbetet med fabriksdesignen och där är målsättningen att göra en skarp 3D-modell som vi sedan kan bygga utifrån. Vi vill nå den kvalitén direkt, säger Ulrika Hagman. Foto: Illustration Sunpine
Den befintliga fabriken producerar 100 000 kubikmeter råtalldiesel per år. Med den andra produktionslinjen ska kapaciteten öka med 50 procent. Foto: Andreas Lundberg
Den befintliga fabriken producerar 100 000 kubikmeter råtalldiesel per år. Med den andra produktionslinjen ska kapaciteten öka med 50 procent. Foto: Andreas Lundberg

Som nyanställd på Sunpine har Ulrika Hagman blivit projektledare för bolagets expansion. Hennes uppdrag är att bygga en ny fabrik och öka produktionen av tallbaserad biodiesel med 50 000 kubik per år.

Publicerad

Sunpines raffinaderi på Haraholmen i Piteå producerar årligen omkring 100 000 kubikmeter biodiesel av råtallolja, som är en restprodukt från skogsindustrin. Råtalldieseln blandas in i vanlig diesel, och Sunpines produktion motsvarar ungefär två procent av Sveriges årliga dieselförbrukning.

Företaget, som startades för tio år sedan, omsätter idag 1,5 miljarder kronor och uppger att deras produkt minskar koldioxidutsläppen med 250 000 ton per år.

Nu satsar Sunpine 250 miljoner kronor på att bygga en andra produktionslinje i Haraholmen, som ska öka kapaciteten med 50 procent, eller 50 000 kubikmeter per år. Civilingenjören Ulrika Hagman har utsetts till projektledare för expansionen.

– Det ska bli jättekul. Första steget är att sätta samman ett team som tillsammans ska upphandla ingenjörsbyrå. Vi siktar på att ha valt ett ingenjörsbolag innan sommarsemestern, så tidsplanen är ganska tajt, säger Ulrika Hagman.

Samtidigt sker ansökan om miljötillstånd, och man börjar upphandla material och tjänster. I augusti räknar man med att, tillsammans med vald ingenjörsbyrå, inleda arbetet med fabriksdesignen. En av projektets stora utmaningar är att utbyggnaden ska pågå medan den befintliga produktionslinjen är igång.

– Vi måste hela tiden tänka på logistiken och säkerheten runt bygget, så vi inte stör den pågående produktionen. En annan utmaning att vi följer den struktur och form som hela Sunpine bygger upp. Vi måste skapa samma standarder och rutiner, så det sitter ihop i ett. Det pågår även investeringar i befintlig anläggning som måste fasas samman. Sedan gäller det förstås att ha rätt folk, vi måste ha ett bra team och landa bra avtal med de bolag vi upphandlar, säger Ulrika Hagman.

Målet är att den nya produktionslinjen ska kunna tas i drift under andra kvartalet 2020.

– Vi har naturligtvis dragit lärdomar från den befintliga fabriken, och tittar nu på hur vi kan effektivisera produktionen. Den nya linjen blir energioptimerad från start, så det är en ännu mer utvecklad fabrik vi bygger nu, säger Ulrika Hagman.

Den nya fabriken väntas innebära upp till 20 nya arbetstillfällen direkt i Sunpines egen verksamhet, och åtskilligt fler via alla tjänster som ska upphandlas.

Sunpines vd Magnus Edin skriver i ett pressmeddelande att bolaget med rätt förutsättningar kan komma att stå för 14 procent av behovet av förnyelsebar diesel i Sverige 2030.

Detta är Ulrika Hagman

Ålder: 48 år.

Utbildning: Civilingenjör, industriell arbetsmiljö, Luleå universitet

Bakgrund: Har bland annat arbetat som konsult genom iTid Tarinfo, och inom gruvindustrin genom Pon Mining. På Sunpine sedan i november.

Så skogsbranschen är en ny näring för mig. Trots att jag är uppvuxen här uppe i norr så visste jag inte hur innovativ skogsindustrin är, den bubblar verkligen av nya idéer.