Zero Motorcycles nya elhoj har 32 mils räckvidd

2020-02-22 07:11  
Zero Motorcycles nya elmotorcykel SR/S. Foto: Zero Motorcycles

Rejält med räckvidd, prestanda samt en körupplevelse som en privatjet. Zero Motorcycles nya elhoj ska råda bot på räckviddsångest och kunna kryssa fram i 200 km/h.

I fjol fick Zero Motorcycles en hel del rubriker när de lanserade sin modell SR/F. Nu bygger de vidare på hajpen och lanserar SR/S en modell mer inritad mot långkörning. Grunden är densamma och motor samt batterier är identiska med fjolårsmodellen.

Tittar man på specifikationerna så är även de i stort sett lika. Det handlar om en elmaskin som ger 110 hästkrafter, topphastighet på 200 km/h en räckvidd på upp till 32 mil (med tillvalet Power Tank). En hel del mer än den cykel som Ny Teknik testade när för snart tio år sedan.

Läs mer: BMW: Fem år kvar tills elmotorcyklarna kommer

Men utöver att ha en lite bättre räckvidd så har Zero justerat en del jämfört med den äldre modellen. Den längre räckvidden kommer av att aerodynamiken har förbättrats och därtill har sittpositionen förändrats för att det ska vara mer bekvämt att köra lite längre sträckor.

För att ladda batteriet tar det två till fyra timmar från ett vanligt uttag och 1- till en 1 timme 20 minuter med en 6 kW-laddare. De lägre laddtiderna kommer om man väljer premium-paketet.

Läs mer: Extrema elmotorcykeln tar sikte på Tesla-ägare

Vän av ordning som har följt Zero kan tycka att den nya modellen inte skiljer sig särskilt mycket från den tidigare SR/F och det stämmer. Skillnaderna är framförallt stilistiska där SR/S ser mer ut som en traditionell motorcykel.

Så vad kostar det då att köpa sig ett exemplar? I USA ligger prislappen på 19 995 dollar. Dyrt, men om man jämför med Harley Davidsons LiveWire är det ett fynd. HD:n går loss på 39 799 dollar (348 900 kronor i Sverige).

Felix Björklund

Mer om: Elmotorcyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt