Extrema elmotorcykeln tar sikte på Tesla-ägare

2020-01-09 17:05  
Damon Motorcycles Hyper. Foto: Damon Motorcycles

Deras elmotorcykel når 100 km/h på cirka tre sekunder och toppar 321 km/h. Damon Motorcycles har Tesla-ägarna som uttalad målgrupp.

Startupen från Vancouver i Kanada avtäckte sin elmotorcykel Hyper på CES i Las Vegas. Modellen kommer att ha en prislapp som ligger över en kvarts miljon svenska kronor, och enligt Damon Motorcycles vd Jay Giraud är Tesla-ägare den tilltänkta målgruppen. Det är köpare som är beredda att öppna plånboken för spjutspetsteknik och hög prestanda.

Modellen väger under 226 kg och elmotorn på 200 hästkrafter/150 kW ger accelerationen 0-96 km/h på mindre än tre sekunder, med topphastigheten 321 km/h.

Räckvidd på 321 kilometer

Det vätskekylda batteripacket på 20 kWh ger en räckvidd på 321 kilometer vid landsvägskörning och 483 km i stadstrafik, enligt företaget.

Läs mer: Nya elmotorcykeln från Kalashnikov tar dig tio mil

Storleken på batteripacket kan exempelvis ställas mot Harley-Davidsons Live Wire som levererar 15,5 kWh. Det är i dagsläget bara italienska tillverkaren Energica som kommer i närheten av Damon. Hyper ska samtidigt kunna ladda batteriet till 80 procent på 20 minuter.

Använder artificiell intelligens

Men hojen erbjuder mer än acceleration och räckvidd. Under tre år har Damon utvecklat sitt förarassistans-system som består av en rad sensorer, bland annat kameror och radar.

Systemet använder artificiell intelligens för att hålla koll på position och hastighet hos upp till 64 rörliga objekt i 360 grader runt motorcykeln. Vibrerande handtag och varningslampor varnar föraren när en kollisionsrisk uppstår.

Till detta kommer Damons system Shift. Lösningen innebär att föraren kan byta körställning, från den hos en sporthoj till en mer upprätt position som passar bättre för stadskörning. Med ett knapptryck flyttas sadel, styre och fotpinnar samtidigt som vindrutan sänks eller höjs. Det rapporterar Tech Crunch.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt