Brummandet får du stå för själv

2011-06-08 23:00  
Ny Tekniks reporter provkör en elmotorcykel från Zero. "Man får nästan själv säga 'ööhn-ööhn', säger Eddie Pröckl". Foto: Mikael Galvér

Eldrivna tvåhjulingar har tagit ett steg närmare var mans hål i väggen, konstaterar Ny Tekniks reporter, efter att ha provkört en handfull nya elmotorcyklar.

<p>- Räckvidden har fördubblats och laddningstiden har halverats, lovar Edwin Belonje, Europa-vd för kaliforniska Zero Motorcycles, som ska börja sälja elmotorcyklar i Sverige i sommar.</p> <p>De små lätta elmaskinerna uppför sig hyggligt såväl på vägen som bredvid. Det går snabbt att vänja sig vid det distinkta, men inte påträngande, svaret när man vrider upp rullen. Till och med frihjulet - det finns ingen motorbroms - lär man sig hantera efter en stund. </p> <p>Men det är inte en riktig motorcykel, oavsett hur den ser ut och vad tillverkaren kallar den. Känslan är ungefär som när man rullar i nerförsbacke på en cykel. Däcken mot asfalten är det enda som låter. Man får nästan lust att själv säga "ööhn - ööhn", eller fästa en pappbit mot ekrarna.</p> <p>- Vi tror inte att så många kommer att byta ut sin riktiga motorcykel mot en av våra cyklar. Men vi har hittat en ny kundgrupp - människor som har mc-kort men ingen motorcykel, säger Edwin Belonje. </p> <p>Zerocykeln är från början gjord för eldrift och uppbyggd kring det stora batteripaketet, som består av 284 celler. Batteriet väger 45 kilo, medan ramen, i en speciell aluminium-</p> <p>magnesiumlegering, bara väger 22 kilo. </p> <p>- Den motsvarar en lättviktsmotorcykel. Toppfarten är runt 100 km/tim och den är bara registrerad för en person. För att spara vikt, säger Edwin Belonje.</p> <p>De lite större modellerna har ungefär sju mils räckvidd efter fyra timmars laddning av litiumjonbatteriet. Räckvidden beror naturligtvis på körstil, man kan töja ut den till nio mil lovar Edwin Belonje. </p> <p>Det finns också en mindre variant med utbytbart batteri, som främst är för tävlingsbruk.</p> <p>Laddningen sker från ett vanligt nätuttag (230V). Det enda som behövs är en nätkabel. </p> <p>Priset i Sverige kommer att ligga runt 100 000 kronor.</p>

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt