Fordon
Youngman och Muller förhandlar vidare
UPPDATERAD Rachel Pang, vd för den kinesiska bilbyggaren Youngman, är kvar i Sverige och arbetar tillsammans med Saab-chefen Victor Muller på en lösningen där man inte är beroende av GM.
- Vi distraheras inte av Lofalks agerande utan fortsätter att jobba på en lösning tillsammans med Youngman. Vi ska göra en deal som inte kräver GM:s godkännande, säger Victor Muller till lokaltidningen TTEla.
Samma sak säger Youngmans vd Rachel Pang.
- Vi fortsätter diskussionerna och fokuserar på vad som ska bli nästa steg och hur lönerna ska kunna betalas, säger hon till nyhetsbyrån TT.
Men hur upplägget ser ut vill hon säga.
- Jag kan inte gå in på det. Förhoppningsvis kan jag berätta mer i morgon.
Youngman har hjälp av jurister från advokatfirman Baker & McKenzie i Stockholm.
- Vi måste först avsluta diskussionerna. Om vi når en lösning kan det gå snabbt att betala lönerna, säger hon till TT.
När rekonstruktören Guy Lofalk förra gången ville avbryta rekonstruktionen och konkursskyddet för Saab Automobile kom Victor Muller upp med det amerikanska risskapitalbolaget North Street Capital – och Saab fick ytterligare respit.
Det blev inget med North Street Capital. Istället blev det olika kinesiska lösningar, den senaste med Youngman på 19,9 procent, en stor bank i Kina, möjligen Bank of China med 29,9 procent och det börsnoterade holländska bolaget Swedish Automobile med en knapp majoritet.
Men General Motors, som har upphovsrätten till de nuvarande Saab-bilarna, sa i helgen återigen nej till ett kinesiska ägande av fruktan för att GM-teknik ska fritt bli tillgänglig för kinesiska bilbyggare.
Victor Muller och Rachel Pang måste nu komma fram till en lösning som accepteras av GM, annars går Saab Automobil i konkurs, troligen redan nästa vecka.
Rekonstruktören, advokat Guy Lofalk, bekräftade på onsdagen att han begärt att rekonstruktionen och konkursskyddet för Saab Automobile upphör.