Volvoägaren Geely köper bolaget Terrafugia

2017-11-15 11:23  

Ryktena började florera redan i somras. Nu är det klart att Geely köper bolaget som säger sig ha en flygande bil på marknaden redan 2019.

Bolaget heter Terrafugia och startades av fem MIT-studenter 2006. Målet är att ha en flygande bil klar redan 2019. Den modellen kallas Transition och kommer att fungera mer som ett vanligt flygplan. Fullskaliga prototyper har redan flugit. Uppföljaren som planeras till 2023, TF-X, är av typen VTOL som kan starta och landa vertikalt (Vertical Take Off and Landing).

Affären offentliggjordes i måndags efter att rykten snurrat sedan i somras.

Geelys ordförande Li Shufu kommenterar förvärvet så här:

- Terrafugias team befinner sig i framkant vad gäller att tro på och realisera visionen om en flygande bil och den ultimata mobilitetslösningen. Det här är ett enormt spännande område och vi tror att Terrafugia är idealt positionerat för att förändra mobilitet som vi för tillfället ser på den och på samtidigt förebåda industrins förändring. Vår investering i bolaget visar vår tro på deras vision och vi är beredda att ge vår fulla hjälp. till Terrafugia (…) för att göra den flygande bilen till verklighet.

Värdet på affären avslöjas inte. Terrafugias styrelse möbleras om och Chris Jaran har utnämnts till ny vd. Han har jobbat över 30 år i helikopterindustrin. Grundaren Carl Dietrich blir i stället teknisk chef.

Terrafugia kommer fortsatt att vara baserat i USA och fokusera på utvecklingen av flygande bilar medan Geely är ålagt att investera i bolaget.

Fakta: Transition

Marschfart i luften: 160 km/h

Lastkapacitet: 227 kg

Räckvidd: 644 km

Maximal flyghöjd: 3 048 m (10 000 fot).

Motor: Rotax 912iS, 100 hk (75kW)

Bränsleförbrukning vid flygning i marschfart: 19 liter per timme.

Storlek vid flygning (LxBxH): 5,92 x 8,05 x 1,96 meter

Storlek vid körning (LxBxH): 5,92 x 2,26 x 1,96 meter

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt