Fordon
Volvo LV och Tesla kan ha farliga krockkuddar
Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA vill veta hur Takatas felaktiga uppblåsningssystem för krockkuddar används av bland andra Volvo LV och Tesla.
Utöver de elva biltillverkare som tvingas återkalla bilar som använder ett uppblåsningssystem för krockkuddar som kan orsaka olyckor på grund av för kraftig utlösning, så vill nu NHTSA veta hur Takatas teknik används i ytterligare sju bilmärken.
Dessa är Mercedes, Jaguar-Land Rover, Suzuki, Tesla, Volvo LV, Volkswagen och Spartan Motors, som tillverkar brandbilar och transportfordon, rapporterar ap.
Ammoniumnitrat som används i Takatas uppblåsningssystem för krockkuddar misstänks ha fått förändrade egenskaper när ämnet åldras i bilarna. Detta anses leda till för kraftig utlösning som i vissa fall har skadat de åkande när krockkuddarna oavsiktligt har utlösts.