FORDON

Volvo Cars testar snabbladdande batterier från Storedot

Doron Myersdorf, vd och medgrundare av Storedot.

Litiumjonceller med en anod av kisel som ska medge laddning för 160 kilometer på fem minuter. Volvo Cars tar hjälp av det israeliska startupbolaget för att utveckla batterier till nästa generations elbil. ”Betydande milstolpe”, säger Storedots teknikchef.

Publicerad Uppdaterad

Volvo Cars har tecknat ett mångårigt strategiskt samarbetsavtal med cellutvecklaren Storedot, grundat 2012 i Israel. De båda företagen ska gemensamt utveckla ett batteri skräddarsytt för nästa generations elbil. De första cellproven ska levereras under nästa år, enligt ett pressmeddelande från Storedot. Volvo Cars har sedan tidigare investerat i Storedot

Storedot utvecklar litiumjonceller som bolaget kallar för XFC 100in5, vilket står för eXtreme Fast Charging och att en elbil utrustad med dessa celler ska kunna snabbladda en räckvidd om 100 miles på fem minuter, motsvarande 160 km. Cellerna har en kiseldominant anod till skillnad från konventionell grafitdominant anod, vilket ger ökad prestanda.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här