Premium

Teknikvalet: Vilka batterier ska sitta i Volvo Cars framtida elbilar?

Concept Recharge är Volvo Cars vision för framtiden. Vilken typ av batterier som kommer att sitta i bottenplattan är ännu höljt i dunkel, men bolagets strategiska investeringar ger en vink om framtiden. Foto: Volvo Cars
Daniel Aronov, teknikchef på Storedot. Foto: Storedot
Volvos samarbete kring batteriutveckling kommer att ske inom ramen för det befintliga samarbetet med batteritillverkaren Northvolt. Foto: Volvo Cars
Erik Berg, professor på avdelningen för strukturkemi vid Uppsala universitet. Foto: Uppsala universitet
Storedots XFC-batteri ska även produceras i cylindriskt format, benämnt 4680, det vill säga samma som formfaktor som Tesla satsar på. Foto: Storedot
Doron Myersdorf, vd och medgrundare av Storedot. Foto: Storedot
Storedots första kommersiella batteri XFC ska börja serietillverkas 2024. Här i påsformat. Foto: Storedot

Vilket blir nästa steg för litiumjonbatteriet? Volvo Cars satsning på snabbladdande teknik från israeliska Storedot ger en hint om framtiden. Men när får vi i så fall se den i en svensk elbil? Och varför har Storedots väg varit så vinglig?

Publicerad Uppdaterad

I en video som det israeliska startupbolaget Storedot publicerade 2014 visas hur en mobiltelefon med hjälp av företagets batteriteknik laddas på omkring 30 sekunder. En av kommentarerna under videon är: "Föreställ er den här tekniken i bilar. Jag hade köpt en elbil omedelbart. Fantastiskt!"

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här