Fordon

Volvo Cars ger en känga åt Tesla

Laddkontakt för CCS.

Alla biltillverkare måste enas om standardiserad laddning för elbilar, säger Volvo Cars utvecklingschef Peter Martens. Elbilen Tesla kör sitt eget system.

Publicerad

Volvo Cars ställer sig bakom konsortiet Charging Interface Initiative, där såväl biltillverkare som energiföretag strävar efter att göra systemet Combined Charging System, CCS, till laddstandard för elfordon.

Med CCS erbjuds både växelströmsladdning på enfas och trefas med upp till 43 kW, men även likströmsladdning på i dag 200 kW och längre fram 350 kW.

Det var redan på våren 2012 som både europeiska och amerikanska biltillverkare enades om en ny laddstandard kunde kombinera enfas och trefas växelström samt snabbladdning med likström till ett enda uttag i bilen.

Bland företagen fanns Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, GM, Porsche och VW. De japanska tillverkarna hade då sin egen standard med likströmladdaren Chademo.

Tesla däremot har sitt eget laddsystem, kallat Supercharger, som med adapter kan anslutas till Chademo.

Volvo Cars har redan idag plug-inhybrider i sitt modellprogram, men ska enligt egna uppgifter komma med en helt eldriven bil byggd på den modulära spa-arkitekturen 2019.