Fordon

Ubers ersättare lockar investerare

Foto: Kodiak Robotics

Uber slutade utveckla autonoma lastbilar, och Kodiak Robotics står redo att fylla tomrummet. Nu har uppstartsföretaget fått en investering på 357 miljoner kronor.

Publicerad

Nyligen meddelade Uber att man uteslutande kommer satsa på autonomi för personbilar. Beslutet att lägga ned den del av bolaget som utvecklar självkörande lastbilar öppnar vägen för Kodiak Robotics. Andra tror onekligen på deras autonoma teknik, för nu har investerare plöjt in 357 miljoner kronor i uppstartföretaget.

En av grundarna bakom Kodiak Robotics är Don Burnette. Han arbetade tidigare med Googles självkörande program – i dag Waymo, men 2016 hoppade Burnette av och grundade Otto tillsammans med ett antal Google-kollegor.

Bolaget som eftermonterade självkörande teknik på lastbilar blev tämligen omgående uppköpta av Uber. De drogs in i en stämning där Waymo hävdade att tidigare medarbetare stulit med sig yrkeshemligheter till Otto. Burnette lämnade dock bolaget innan skeppet sjönk, på grund av andra skäl.

– Det var ju ingen hemlighet att Uber primärt var fokuserade på bilprojektet, och 80-90 procent av min tid lade jag på bilprojektet. Men jag kände ändå att lastbilstransporter utgjorde superappen när det kommer till autonom körning – och det anser jag fortfarande. Jag ville fokusera 100 procent av min tid på lastbilar, säger Don Burnette till Tech Crunch.

Ska utveckla ett helt autonomt system

Han berättar att Kodiak Robotics redan har satt samman sin kärntrupp av ingenjörer. Totalt utgörs företaget i dag av ett tiotal anställda, men den nya investeringen kommer användas för att utöka personalstyrkan. På tekniksidan kommer det autonoma systemet använda kameror, lidar, sonar och radar. Ingenjörerna ska fokusera på att utveckla ett helt autonomt system med utgångspunkt från egen hårdvara och mjukvaruarkitektur – dock kommer man inte bygga några egna sensorer.

Don Burnette konstaterar att teknikutvecklingen har tagit ganska stora kliv under de senaste 2,5 åren, inte minst inom lidar. Nu finns många fler leverantörer på marknaden som kan utmana giganten Velodyne. Otto hade satt en prislapp på 30 000 dollar för sin konvertering men grundaren vill inte ange något exakt pris på Kodiak Robotics lösning.

– Vi har en holistisk approach – vi vill använda alla olika sensorer som finns tillgängliga. Vi försöker varken bygga det här superbilligt, eller göra det superdyrt. Vi försöker snarare ta vara på alla de modaliteter som finns tillgängliga för oss i dag och kombinera dem på ett intelligent sätt, säger Don Burnette till Wired.