Fordon
Tyskt tunneltåg försenas två år
Tyska ICE med tunneltågens emblem visades i London förra veckan. Foto: Siemens
Direktlinjen mellan Frankfurt och London försenas två år. Orsak är att det inte finns någon beställning på tågen.
I oktober förra året ägde en historisk händelse rum - ett tyskt ICE-tåg körde från Frankrike genom kanaltunneln och anlände till St Pancras järnvägsstation i London. Nu skulle det bli möjligt att ta tåget från Frankfurt och stiga av i London.
Visserligen var franska statsjärnvägarna negativa till att låta tyska tåg rulla genom kanaltunneln, men EU gav tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn (DB) rätt och senast 2013 skulle trafiken med tre turer per dag komma igång.
Men nu avslöjar Süddeutsche Zeitung att trafikstarten försenas två år. Orsaken är att DB inte har beställt några tåg som är specialanpassade för att rulla på brittisk räls, hävdar tillverkaren Siemens.
Tågen heter Velaro BR 407 och används i dag i gränsöverskridande trafik. Tåg som ska rulla över gränsen till Frankrike är dock försenade, något som Siemens tar på sig ansvaret för.
Men när det gäller Londontågen säger Siemens att dessa tåg måste specialutrustas för att köra i kanaltunneln. Och en sådan beställning har man inte fått från DB.
Både DB och tyska transportministern Ramsauer beklagar att trafiken inte kan komma igång förrän 2015. Ma hade hoppats kunna ta 15 procent av flygresenärerna på denna sträcka. Under tiden kan franska statsbanorna intensifiera trafiken mellan kontinenten och England och försvåra för tyskarna att ta sig in på marknaden när tågen väl levererats.