Tyska tvånget: Alla mackar ska erbjuda laddning av elbilar

2020-06-05 14:35  
Tysklands 14 000 bensinstationer måste nu erbjuda laddstationer. Foto: Joho345 (wikipedia) och TT

I Angela Merkels stödpaket ingår mycket generösa subventioner för de som köper en elbil. Samtidigt måste samtliga av Tysklands drygt 14 000 mackar nu ha laddstationer.

Land efter land börjar försiktigt släppa på sina restriktioner kring medborgarnas rörelsefrihet till följd av covid-19. Nu är det avgörande att snabbt sparka igång ekonomierna och få medborgarna att börja konsumera. Tyskland är Europas ekonomiska draglok och Angel Merkel har presenterat sitt stödpaket på 130 miljarder euro. Av de pengarna är givetvis en god del riktade mot den för landet så viktiga bilindustrin, dock med en tydlig inriktning mot elbilar.

Bland annat dubblar man miljöbonusen vid köp av elbilar och hybrider, där rent batteridrivna modeller kan få upp till 6 000 euro. Samtidigt höjs skatten gradvis på fordon med bränsletörstiga förbränningsmotorer. Det rapporterar Reuters.

Ett nog så viktigt incitament för att få tveksamma tyskar att uppgradera till en ren elbil är att samtliga av landets mackar nu tvingas erbjuda laddning för elbilar. I mars räknade Tyskland till 27 730 laddstationer, detta enligt Bundesverband der Energi- und Wasserwirtschaft. För att uppfylla regeringens nya krav måste landet enligt BDEW anlägga minst 70 000 laddstationer och 7 000 stationer för snabbladdning.

Läs mer: Utredning: Så många av platserna i P-hus ska ha laddpunkt

Det är inte bara elbilarnas räckvidd som förbättras - även förbränningsmotorerna har tagit stora kliv när det kommer till effektivitet, och som konsekvens har antalet mackar minskat drastiskt: 1965 hade Tyskland 40 640 stycken, och i dag har det minskande behovet decimerat dem till 14 118, enligt Reuters.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt