FORDON
Tyska kemijätten ska göra nya batterier av det ”svarta guldet” från Halmstad
BASF:s hydrometallurgiska prototypanläggning i Tyskland, där svart massa från Stenas batteriåtervinning i Halmstad ska omvandlas till separerade material lämpliga för ny batteriproduktion.
BASF
Stena kommer att skicka det mest värdefulla från återvinningen av elbilsbatterier – den svarta massan – till tyska BASF. Därmed lär Stena inte bygga någon egen anläggning för att utvinna kobolt, litium och nickel från den egna krossen på ett tag.
I våras invigde Stena Recycling en ny anläggningen för att ta hand om uttjänta litiumjonbatterier för bland annat elbilar och andra elfordon i Halmstad. Planen är att nå en återvinningskapacitet om 10 000 ton uttjänta batterier om ett par år och därefter 20 000 ton om ytterligare ett par år.
Men anläggningen kan inte separera grundämnena i den så kallade svarta massan, som är det som blir över efter att bland annat plast, koppar, järn, aluminium och karbonater från batteriets elektrolyt separerats ut efter att batterierna malts ner.