Två års jobb för ett Jas-plan

2011-06-01 12:05  

Det tar nästan två år innan sista biten i ett Jas-pussel är på plats. Först efter 54 000 mantimmars arbete kan ett nybyggt Jas 39 Gripen rulla ut från hangaren på Saab i Linköping.

Ny Teknik fick chansen att vandra genom Saab flygverkstäder i Linköping och se hur ett Jas 39 Gripen blir till - från de gigantiska aluminiumblocken som fräses ut till tunna profiler till slutmonteringoch provköring av motorerna.

Bygget av det svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen är ett avancerat hantverk där över tusen ingenjörer och tekniker är engagerade i hela kedjan från råmaterialförrådet till leveranshangaren.

Varje plan är skräddarsytt efter kundens önskemål och består av hundratusentals delar.

I stort sett allt som hör till själva flygplansskrovet och vingarna är tillverkat i Saabs egna fabriker – från de superlätta, egentillverkade aluminiumprofilerna och kompositdetaljerna till oljerören, kablagen och kontakterna.

1. Allting börjar i de många specialverkstäderna – maskinverkstaden, plåtverkstaden, elverkstaden, rör- och svetsverkstaden, kompositverkstaden och den mekaniska verkstaden där enskilda smådelar byggs ihop till moduler.

I maskinverkstaden, där veteranen Kristian Nielsen härskar, tar avancerade, fleraxlade fräsmaskiner hand om decimetertjocka och flera ton tunga aluminiumblock och fräser ned dem till millimetertunna profiler som knappt väger någonting.

- Jag älskar de här maskinerna. De går snabbt att ställa om och passar den här typen av tillverkning i små serier. Här kan vi bygga vilket plan som helst, säger Kristian Nielsen när Ny Teknik får en rundvandring i fabriken.

2. Från maskinverkstaden, mekaniska verkstaden, plåtverkstaden och kompositverkstaden går de specialtillverkade detaljerna vidare till sammanbyggningsverkstaden där vingar, fenor och flygplanskropp får sin form.

- Här inne har vi 74 dagar på oss att bygga flygplanskroppen. Varje plan är unikt. Här är varje hål handborrat och varje nit fastsatt för hand. Det skulle inte fungera med robotmontering, säger Thomas Högne som ansvarar för sammanbyggningen.

3. Nästa etapp är slutmonteringen, Joachim Wilhelmssons domäner.

Hit kommer den flygplanskroppen, vingarna, fenan, uppemot 40 datorer, tre mil kablage per plan, 650 meter rör, landningsställ, lufttankningsutrustning – och inte minst motorn, den beprövade RM12-motorn från Volvo Aero.

Allt ska minutiöst monteras ihop till ett färdigt plan.

- Tidigare slutmonterade vi 28 plan om året. Nu är vi inne på de sista beställningarna och är nere på en takt av 8 plan om året, säger Joachim Wilhelmsson.

4. När allt är monterat ned till minsta skruv går planet vidare till leveranshangaren och  Mickael Andersson .

Här ska planet målas, bränslesystemet och oljeledningarna testas och motorn provköras.

Man tankar upp planet och kör ned det till den speciella byggnad som kallas kyrkan. Det är dagens höjdpunkt när man få dra på motorn för fullt och känna draget.

5. Efter det bogseras planet tillbaka till leveranshangaren, alla inspektionsluckor monteras bort och allting kontrolleras på nytt.

Nu får planet sin slutliga luftvärdighetsbesiktning. Det tar en vecka och görs av ett team på 10 Saabtekniker.

6. Först efter det kan Saabs provflygare ta ut planet på provflygning, tre gånger med tre olika tester.

7. Sedan får kundens tekniker inspektera planet och kundens piloter provflyga.

Då har det gått nästan två år från att beställningen kom in till Saab till dess att kunden får komma och hämta sitt Jas-plan.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt