Trollhättan: ”Hoppet lever om att vara med i bilindustrin”

Trollhättan har en lång bilhistoria, och branschen har en stark ställning i staden även efter Saabkonkunkursen. Tio år senare prövas Trollhättans bilindustri igen när Nevs ska genomföra stora nedskärningar.

För Trollhättan, med Saabkollapsen 2011 i färskt minne, är Nevs varsel kännbart. Tidigare i veckan meddelade Nevs att man varsla cirka 40 procent av de anställda, 300 tjänster – varav 200 ingenjörer.

– Det är klart att det påverkar många i staden om så många blir av med jobbet, säger Helena Kortered, näringslivschef i Trollhättan stad.

Hon tror dock på Nevs besked hittills att satsningarna fortsätter trots de nedskärningar som nu planeras.

– Jag hade inte fått mer förhandsinformation om just den biten. Men vi jobbar väldigt tajt med Nevs med att se vad det finns för utvecklingsmöjligheter, säger hon om varslet.

Lika många som under Saabtiden

Hon beskriver bilindustrin som en av de allra största näringsgrenarna i staden, vid sidan om rymd, flyg och filmproduktion. Enligt Kortered är bilindustriklustret i Trollhättan lika stort nu som när Saab Automobile drev sin fabrik på orten.

– Vi har definitivt lika många som jobbar inom det häradet som det var under Saabtiden. Det är väldigt många avknoppningsföretag som körde igång i och med Saabkonkursen, säger hon.

Läs mer: ”Nätverket från Saab lever vidare”

En skillnad är att det nu främst handlar om tjänster och konsultverksamhet i stället för produktion.

– Det byggs ju inte bilar på fabriken nu.

Nevs i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Foto: Adam Ihse/TT

Lever hoppet om bilproduktion i Trollhättan?

– Hoppet lever om att vara med i bilindustrin. Sedan om det är att bygga bil eller om det är att bidra till bilproduktionen – det är lite sak samma. Det viktiga är att se till att vi har mycket kompetens och bra med arbetstillfällen.

Övriga fordonsindustrin: Komponentbrist stora hindret

Nevs varsel kommer i ett läge när fordonsindustrin i Västsverige kämpar med produktionsproblem som en följd av brist på komponenter och material.

Så sent som förra veckan tvingades Volvo Cars att stoppa flera skift till följd av halvledarbristen. Dessutom tillkommer i återhämtningen efter pandemin extrema prislyft på frakter och råvaror – inte minst på specialstål till plast. Detta driver upp kostnaderna för bilproduktionen, enligt Fredrik Sidahl på Fordonskomponentgruppen.

Som många bedömare räknar han med att vi får leva med halvledarbristen ett tag till, ett problem som även plågar tillverkare av vitvaror och elektronik

– Kanske in i nästa år, säger Fredrik Sidhal till TT.

Det kan dock bli ännu mer utdragna problem.

– Det är svårt att bygga ikapp då behovet ökat avsevärt. Elektrifieringen av fordonsflottan kräver väldigt mycket mer halvledare. Det är minst dubbelt så många halvledare i en elbil jämfört med en vanlig bil. Till det ska du lägga alla stödsystem, automationen, som också kräver halvledare.

Ingen industriell kris

Han räknar med utbudet av olika bilmodeller fortsatt kommer att präglas av bristen. Men någon kris, som efter Lehman Brothers-kraschen, tror han inte att det slutar med.

Priserna på bilar tror han inte heller påverkas nämnvärt, tack vare den hårda konkurrensen.

– När någon höjer priset passar de andra på att ta volymer. Så ingen vill höja, säger han.

Nevs flagga i Trollhättan. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Sidahl ser ingen koppling mellan bilindustrins globala utmaningar och beskedet från Nevs i Trollhättan.

– Det är Nevs och förmodligen dess ägare som har finansiella problem och är högt belånade. Då ligger det nära till hands att Nevs får dra ned på sina kostnader och satsningar – konsolidera sin verksamhet helt enkelt, säger han.

Och för svenska komponenttillverkare är Nevs ingen storkund, då det saknas svensk bilproduktion i koncernen.

– Det är ju ingen volym eller tillverkning där, säger han.

– Och jag tror att alla som samarbetar med Nevs går in med öppna ögon och förstår riskerna i det. Det är på något sätt en start-up alltihop och i en start-up finns alltid risker, tillägger han.

Bakgrund: Uppbyggt på konkursboet efter Saab Automobile

Nevs köpte konkursboet efter Saab Automobile 2012, och är sedan dess baserat i Trollhättan. Bolaget har i dagsläget omkring 700 anställda. Men i tisdags kom beskedet om varsel av nästan hälften av personalen – 300 personer – i vad företaget kallar en ”teknisk omställning”.

Efter att först ha fokuserat på att bygga vidare på Saab 93-modellen, bland annat med elbilsmodeller, har Nevs på senare tid lyft fram nya projekt, som utvecklingen av vad som beskrivs som en autonom robottaxi till stadsmiljö. Nevs har även med jämna mellanrum presenterat avsiktsförklaringar och avtal på enorma belopp med olika kinesiska aktörer i sektorn, som än så länge inte resulterat i några avslutade affärer.

Bakom Nevs finns sedan 2019 den skuldtyngda kinesiska fastighetsjätten Evergrande, med fastighetsmogulen Hui Ka Yan. Evergrande ska enligt uppgifter ha plöjt ned tiotals miljarder i utvecklingen av nya bilmodeller och fabriksanläggningar, men utan att få igång någon produktion.

Hur mycket mer Nevs kan räkna med från den Kantonbaserade ägaren är oklart. Evergrande brottas med stora finansiella problem och bolagets aktie har rasat med 65 procent bara i år till den lägsta kursen på fem år.

Enligt Financial Times är koncernen – världens mest skuldtyngda fastighetskoncern – på väg att slå rekord i processer kring betalningskrav i kinesiska domstolar i år. Samtidigt jobbar koncernledningen med en ambitiös plan för skuldrekonstruktion som ska minska skuldberget från dagens 674 miljarder yuan (cirka 910 miljarder kronor) till 350 miljarder yuan om två år.

S&P Global Ratings sänkte tidigare i augusti Evergrandes kreditbetyg till CCC, vilket innebär att ratinginstitutet ser en överhängande risk för inställda betalningar.

Ny Teknik redaktion

Joakim Goksör/TT

Mer om: Bilindustrin Nevs

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt