Fordon

Tekniken ger ”gröna vågor” förbi rödljusen

Ett system för att minska frustrationen – och ge bättre trafikrytm. Nu har Audi utvidgat sitt förarassistanssystem med teknik som ska göra så att föraren kan surfa på gröna vågor.

Publicerad

En informerad förare är en mer komfortabel förare. Så argumenterar Audi och nu har de ytterligare vässat sin teknik för att leverera än bättre data. De kallar sitt uppgraderade system för ”Green Light Optimized Speed Advisory” (GLOSA), och det bygger på, Vehicle to grid, ett teknikprotokoll där fordon och infrastruktur pratar med varandra.

Audi introducerade redan för två år sedan sitt första trafikinformationssystem där den återstående tiden som ett trafikljus var grönt visades i instrumenteringen. Nu har man lagt till att systemet tar med den tid som det tar att stanna bilen, hastighetsbegränsningar i området, ljussignaler och dylikt för att beräkna vilken hastighet man ska köra i för att slippa bromsa för rött. Självklart kommer inte bilen råda föraren att bryta mot rådande regler eller göra något överilat för att hinna med den gröna vågen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här