Fordon

Svenska Northe med i BMW:s satsning på nya laddtekniken

Plug & Charge ska lindra betalkrånglet vid elbilsladdning. Senast att satsa på tekniken är BMW – och med på resan är ett svenskt uppstickarbolag.

Publicerad

Att ladda elbilen är inte alltid en sömlös upplevelse, vilket har väckt en hel del kritik de senaste åren. Användare kan behöva en hel uppsättning medlemskap, kort och rfid-taggar för att bilen ska bli praktiskt användbar vid längre resor som kräver snabbladdning. Situationen blev till och med statsrådsstoff, när avgående energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) satte ner foten.  

Ett försök till lösning är en standard som kommit att få namnet Plug & Charge (ISO 15118). Den möjliggör att en förare automatiskt debiteras för överförd elenergi genom en förinställd betalningslösning, eftersom bilen kan identifieras genom kommuniktion via laddkontakten. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här