VW hjälper indiska Mahindra att bygga globala elbilar

2022-08-21 07:00  
De indiska suvarna ska ha batteripack på 60–80 kWh och erbjudas med drivlinor på upp till 290 kW. Foto: Mahindra

Den indiska biljätten vill sälja sina kommande el-suvar globalt. Fem fordon ska inledningsvis byggas på VW-komponenter.

Mahindra Group och Volkswagen AG har undertecknat ett samförståndsavtal om ett partnerskap på den indiska marknaden – och samarbetet omfattar minst en miljon fordon. Det skriver den indiska biljätten i ett pressmeddelande.

Avtalet innebär att Mahindra kan bygga sina kommande elbilar med komponenter från VW:s MEB-plattform. Det handlar inledningsvis om fem batteridrivna suvar där den första ska lanseras 2026.

Bilarna kommer att saluföras under två varumärken: XUV samt det nya, dedikerade elbilsmärket BE. Namnen som ges är XUV.e8 och XUV.e9, samt BE 05, BE 07 och BE 09.

”Även för en global marknad”

De erbjuds med batteripack på 60–80 kWh. Batterierna ska kunna laddas vid 175 kW och som bäst nå 80 procents laddning på en halvtimme. Ingen räckvidd anges.

Fordonen baseras på Inglo, Mahindras plattform för elbilar – som sägs vara en av de lättaste av så kallad skateboard-design.

Läs mer: Nios stora hybridbatteri ska ge 100 mils räckvidd

Men komponenter som drivlina, batterisystem och battericeller hämtas från MEB-plattformen.

Suvarna kan fås med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, och drivlinorna ska enligt Mahindra erbjuda 170-210 kW respektive 250-290 kW för de två alternativen. Det ger kapacitet för att avverka 0-100 km/h på 5-6 sekunder.  

Även om samarbetet med VW avser den indiska marknaden så ser Mahindra en exportmarknad för sina suvar.

– Vår dedikerade Inglo-plattform ger en oöverträffad potential för tillväxt och vidare anpassning för att utveckla nya och innovativa produkter – inte bara för Indien utan även för en global marknad, säger Rajesh Jejurikar, chef för Mahindras Auto and Farm Sectors, i pressmeddelandet.

 

 

John Edgren

Mer om: Volkswagen Indien

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt