Svensk stämmer GM efter olycka med självkörande bil

2018-01-24 13:26  
Chevy Bolt Foto: Oleksiy Maksymenko / Alamy

En svensk i San Francisco krockade med en självkörande Chevy Bolt. Nu stämmer mannen GM.

Olyckan inträffade den 7 december i fjol på en trefilig väg i San Francisco. Två fordon var inblandade. En motorcykel som kördes av en svensk man boende i staden och en Chevy Bolt med en person bakom ratten men med automatiserad körning aktiverad.

Uppgifterna om vad som hände går isär, men det uppges ha varit tät trafik, rapporterar bland andra the Verge. Svensken menar att den självkörande bilen påbörjade ett filbyte åt vänster, till den yttre körbanan. Han började då köra om bilen på insidan. Plötsligt avbröt bilen filbytet och återgick till mittenfilen varpå krocken var ett faktum.

General Motors, som tillverkar Chevy Bolt, hävdar att deras bil avbröt filbytet eftersom en annan bil i ytterfilen saktade ner farten varpå utrymmet blev för litet. Svensken ska ha försökt köra mellan filerna med sin motorcykel men ska ha börjat ”vobbla och ramlat omkull”. Att köra mellan filerna med ett tvåhjuligt fordon, så kallad ”lane splitting” är en omdebatterad men i Kalifornien tillåten metod. GM menar att svensken försökte köra in i mittenfilen innan det var säkert.

Enlig bilföretaget körde deras bil i 19 kilometer per timme och motorcykeln i 27.

Läs mer: Oklart vem som ansvarar när bilen kör själv

Chevy Bolten fick skador på passagerarsidan. Svensken menar att han ådrog sig skador som tvingat honom att sjukskriva sig från jobbet och har nu stämt GM.

En polisrapport ska ha gett svensken skulden för olyckan eftersom han passerade ett fordon på insidan, enligt Mercury News. Svenskens advokat motsätter sig den slutsatsen och tycker att GM borde ta sitt ansvar.

Chevy Bolten ingick i ett program för anställda kallat ”Cruise Anywhere” som låter dem bli upplockade av de självkörande fordonen. Programmet pågår sedan augusti i fjol.

GM berättade nyligen att de avser ha ett helt självkörande fordon, utan ratt och pedaler, på marknaden redan 2019.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt