Fordon
Studie: Bildelning ger mer trängsel

Mobilitetstjänster och bildelningsappar skapar trängsel. Det framgår i en ny studie. Och utvecklingen försvårar planeringen av lokaltrafik.
Mobilitetstjänster har beskrivits som en framtida lösning på storstadens trafikproblem. I stället för att privatpersoner korkar igen vägarna – kommer app-baserade taxitjänster som Uber, Lyft, Didi med flera att frigöra kapacitet genom att ersätta fler bilar med en delad. Det är i varje fall så man har sålt in det till olika myndigheter.
Men ännu så länge är det inte verkligheten – snarare tvärtom. En studie genomförd vid Northeastern University pekar mot att mobilitetsföretagen bidrar till en förvärring av trafiksituationen och ökad trängsel i storstäder. Detta eftersom tjänsterna får folk som annars skulle gå, cykla eller använda sig av lokaltrafik att välja bilalternativet.Studien gäller inte bilpooler.
– Man börjar nå konsensus kring att det faktum att sådan här bildelning ökar trängsel, säger Professor Christo Wilson vid NU till Associated Press.
Ett följdproblem blir att myndigheter och lokaltrafikbolag får problem. De får inte tillgång till mobilitetstjänsternas data – och kan därför inte parera fluktuationer i efterfrågan. Ett tydligt exempel är Ubers rutin med prissättning baserad på efterfrågan. Företaget vägrar att avslöja hur deras algoritmer fungerar och hur tid, plats och evenemang påverkar kostnaden för en åktur.
"Bildelning underminerar snarare än kompletterar lokaltrafik"
I sin studie har forskarna undersökt 944 användare av mobilitetstjänster i Boston. Resultatet är att majoriteten (sex av tio) skulle ha promenerat, cyklat eller åkt lokaltrafik om tjänsterna inte funnits. Studien styrker därmed tidigare forskning som pekat mot samma sak.
– Bildelning underminerar snarare än kompletterar lokaltrafik, säger Alison Felix, en av författarna av studien till nyhetsbyrån.
En av fördelarna som Uber, Lyft med flera har är att de är snabba och smidiga. Och undersökningen visar att även de som har åkkort/biljett väljer bort lokaltrafik för just detta – trots extrakostnaden.
Uber håller på att lansera en ny typ av tjänst som de kallar för Express Pool. Där ska användare som reser åt samma håll kunna dela bil och kostnader. Effektivt och smart enligt företaget – men inget som bidrar särskilt mycket enligt forskarna.
– Visst kan det vara bra för trängseln om det ökar passagerarantalet per bil. Men å andra sidan kommer dessa Express-resor att vara väldigt billiga – så med största sannolikhet kommer det bara att ta folk som annars skulle valt lokaltrafiken. För varför sitta på en buss med 50 andra, om du med lite tur kan få åka ensam i en bil, säger Christo Wilson till AP.