Fordon

Studie: Bildelning ger mer trängsel

Bildelning kan ge mer trängsel enligt ny studie. Foto: Uber

Mobilitetstjänster och bildelningsappar skapar trängsel. Det framgår i en ny studie. Och utvecklingen försvårar planeringen av lokaltrafik.

Publicerad

Mobilitetstjänster har beskrivits som en framtida lösning på storstadens trafikproblem. I stället för att privatpersoner korkar igen vägarna – kommer app-baserade taxitjänster som Uber, Lyft, Didi med flera att frigöra kapacitet genom att ersätta fler bilar med en delad. Det är i varje fall så man har sålt in det till olika myndigheter.

Men ännu så länge är det inte verkligheten – snarare tvärtom. En studie genomförd vid Northeastern University pekar mot att mobilitetsföretagen bidrar till en förvärring av trafiksituationen och ökad trängsel i storstäder. Detta eftersom tjänsterna får folk som annars skulle gå, cykla eller använda sig av lokaltrafik att välja bilalternativet.Studien gäller inte bilpooler.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här