Fordon

Största riskerna med att bärga Costa Concordia

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
På tisdagsmorgonen lyckades operationen att få kryssningsfartyget Costa Concordia på rät köl. Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Nu syns tydligt att Costa Concordia börjar resa sig. Algbeväxningen på överbyggnaden vid vattenlinjen visar vad som legat under vattnet tidigare. Bilden tagen kl 14.08. Foto: BBC
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Bärgningen av Costa Concordia är igång. Fartyget är loss från klipporna, men flera utmaningar återstår. Följ operationen här på Nyteknik.se.

Publicerad

Arbetet med att räta upp den havererade lyxkryssaren inleddes efter några timmars försening på måndagsmorgonen. Bärgningsledaren Nick Sloane har tidigare konstaterat att när väl arbetet har inletts finns det ingen återvändo. Det ska slutföras helst innan mörkrets inbrott. Det finns heller ingen plan B om nuvarande försök misslyckas.

Med metoden parbuckling rätas Costa Concordia upp från sin liggande position på styrbords sida (högra sidan) med hjälp av vajrar och hydraulik. Ett stort antal kassuner har fästs på motstående sida, babords sida. Dessa kommer att fyllas med vatten så att de hjälper till att resa upp fartyget när det väl lossnat på klipphyllan det har legat på sedan haveriet 13 januari 2012.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här