Stor batterifabrik till Tyskland – ska räcka till en halv miljon elbilar om året

2020-11-18 12:21  
En rendering av Svolts planerade fabrik i Tyskland. Foto: Svolt

Kinesiska Svolt går vidare med planerna på en litiumjoncellfabrik i Tyskland, med en årlig produktionskapacitet på 24 GWh.

Europa har jobbat hårt för att bygga upp en inhemsk produktion av litiumjonbatterier, ett område som Asien fortfarande dominerar totalt.

Nu meddelar kinesiska Svolt, en spinoff från biltillverkaren Great Wall Motors, att bolaget går vidare med planerna på att bygga en anläggning i tyska delstaten Saarland med en årlig kapacitet om 24 GWh. Därmed blir den mindre än Northvolts fabrik i Skellefteå, som 2024 ska kunna producera 32 GWh, men fortfarande större än de flesta befintliga cellfabrikerna i världen.

Utöver cellfabriken ska ytterligare en anläggning för montering av batterimoduler och -pack byggas, även den i Saarland. Verksamheten är inriktad mot batterier för fordon. Produktionen motsvarar behovet för uppemot en halv miljon elbilar per år.

Läs mer: Prognos: Europa på väg att köra om USA i batteriracet

2 miljarder euro

Svolt investerar uppemot 2 miljarder euro, motsvarande 20,4 miljarder kronor, i fabrikerna, där ett par tusen personer ska jobba. Cellfabriken väntas dra igång produktionen i slutet av 2023, modul- och packfabriken i mitten av 2022.

Det framgår inte vilken batterikemi som ska användas i fabriken, men Svolt nämner bland annat att de har utvecklat en koboltfri katod med nickel och mangan, som ska börjas monteras i fordon redan i mitten av 2021.

För delstaten Saarland är Svolts fabrik den största industriinvesteringen sedan Ford öppnade en fabrik där för 50 år sedan.

Läs mer: Så mycket ökade koboltefterfrågan till elbilsbatterier

Asiatiska bolag bygger fabriker

Svolts beslut ligger i linje med den övergripande trenden för europeisk cellproduktion. Tillverkningskapaciteten ökar, men det är hittills främst asiatiska bolag som bygger fabrikerna.

För ett år sedan började kinesiska CATL bygga en cellfabrik i tyska Erfurt som till en början får en årlig kapacitet om 14 GWh, med planer på att utöka den till minst 24 GWh. Koreanska LG Chem siktar på att utöka kapaciteten i polska Wroclaw, från dagens 15 till 65 GWh. SK innovation, också från Sydkorea, har en fabrik om 7,5 GWh i Ungern, och planerar att utöka den till 17,3 GWh till 2022.

Det finns dock flera inhemska aktörer på banan. Northvolt förstås. Men också PSA/Total som planerar två fabriker á 24 GWh i Frankrike och Tyskland, Britishvolt som siktar på 30 GWh i Wales till 2023 och startupbolaget Verkor med 16 GWh i Frankrike, förutsatt att de får finansiering, rapporter Automotive News.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt