Fordon

Så mycket ökade koboltefterfrågan till elbilsbatterier

Laddstation för elbilar. För batterier i elbilar är kobolt en viktig mineral. Ett batteri som väger 250 kilo kräver i genomsnitt 10 kilo kobolt, vilket motsvarar 4 procent. Foto: Daniel Lynch/Eyevine/TT
Bild från en koboltgruva. Foto: Science Photo Library/TT

En enorm ökning och en allt större monopolisering. Under 2019 ökade koboltförsäljningen med 34 procent – detta trots tillverkarnas försök att minska metallens inblandning i elbilsbatterier.

Publicerad Uppdaterad

Grundämne 27 i det periodiska systemet, kobolt, har på kort tid seglat upp som en otroligt viktig metall. Detta då det är en del i dagens kemi för att bygga litiumjonbatterier till elbilar. Och under fjolåret ökade försäljningen av kobolt med hela 34 procent jämfört med 2018. Från 10 750 ton till över 14 400 ton. Det framgår av en rapport från analysfirman Adamas Intelligence.

Skälet till ökningen var inte svår att förutse. Under fjolåret började allt fler tillverkare att satsa allt större resurser på elfordon vilket avspeglas i siffrorna. Sett till batterikapacitet så ökade produktionen med 30 procent globalt sett. I Europa var den siffran 89 procent och totalt sett såldes det kapacitet om 95,6 GWh.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här