Fordon

Stockholm storsatsar på "gröna" lastbilar

Stockholms gator blir provbanor för nya lastbilar som går på biogas, etanol eller naturgas. Det är ett av inslagen i projektet "Clean Truck" som startar efter årsskiftet.

Publicerad

Lastbilarna står bara för mellan fem och tio procent av trafiken i Stockholmsområdet. Men den svarar för hälften av den totala trafikens miljöbelastning – växthusgaser, buller och partiklar som frigörs.

Med projektet ”Clean Truck”, som startar i januari och pågår fyra år framåt, ska lastbilarna bli lika tysta och fria från utsläpp som exempelvis stadsbussarna.

35 miljoner kronor kommer projektet att gå på,. EU ställer upp med tolv miljoner, företagen som deltar står för 19, och Stockholm självt skjuter till fyra miljoner.

- Jag tror Stockholm kan gå i bräschen för miljölastbilarnas genombrott på marknaden, säger Björn Hugosson på miljöförvaltningen.

För Scania, Volvo Lastvagnar och Mercedes, som alla deltar i ”Clean Truck”, blir projektet ett tillfälle att prova nya lastbilar som bättre överensstämmer med framtidens miljökrav. Från Scania kommer den senaste etanoldrivna lastbilen, från Mercedes både elhybrider och biogasbilar. Volvo kommer att leverera bilar, ännu inte färdigutvecklade, som går på en blandning av diesel och biogas..

Totalt ska Stockholm att köpa ett 80-tal lastbilar som ska utvärderas.

Däcken på dessa fordon kommer att pumpas med kväve istället för luft. Kvävemolekyler är större än luftmolekyler och tränger inte ut ur gummit lika snabbt. Däcken håller sig välpumpade fyra gånger så lång tid. Fordonen rullar lättare, med lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp av koldioxid.

För att den nya lastbilsflottan ska fungera krävs en del investeringar i infrastrukturen: en tankstation för biogas, fyra stationer för kvävgas (till däcken), och två stationer där man kan tanka koldioxid - för att fylla på de kylaggregat som krävs för att transportera livsmedel.

Förutom Miljöförvaltningen i Stockholm deltar AGA Gas, OKQ8, Sekab och sex privata distributionsföretag.