Fordon
Stealth-drönaren Magma styrs med luftströmmar

BAE Systems nya drönare kan innebära ett stort genombrott inom stealth-teknologin. Magma saknar nämligen roder. Istället styrs farkosten av luftströmmar.
Flygplanens roder utgör en av konstruktionens mest sårbara delar – och på moderna stridsflygplan kan de dessutom komprimera designens stealth-egenskaper. Nu har BAE Systems presenterat en ny flygdesign som kan innebära ett stort genombrott inom stealth-teknologin.
Deras nya drönare Magma har varken skevroder, sidroder eller höjdroder. Och utan rörliga exteriöra delar har man åstadkommit en design som förblir oföränderlig under hela flygturen. Istället för mekaniska lösningar skjuter planet ut luftströmmar för att ändra riktning.
I samarbete med University of Manchester har tillverkarens lilla prototyp redan har genomfört en framgångsrik testflygning som bevisar att systemet fungerar i praktiken. Det består av ”Wing Circulation Control” där turbinen blåser ut jetströmmen genom vingens bakkant i överljudsfart – samt ”Fluid Thrust Vectoring”, som använder luftströmmar för att manipulera riktningen på jetstrålen och därmed ändra farkostens riktning.
Genom att slopa den mekanik som sköter rodren kan man sänka tillverkningskostnaden och dessutom minska underhållet – som i sig utgör en stor utgift för användaren.
– Den teknologi som vi utvecklar tillsammans med University of Manchester kommer göra det möjligt att designa nästa generations flygplan billigare och med en högre prestanda. Våra investeringar i forskning och utveckling driver kontinuerligt de teknologiska landvinningarna inom våra avancerade militära flygplan. Det här hjälper oss säkerställa att brittiskt flyg fortsätter ligga i industrins framkant, och gör så att vi bibehåller de rätta kunskaperna för att kunna designa och bygga framtidens flygplan, säger Clyde Warsop på BAE Systems.