Solcellerna ger tre mil – då lanseras tyska elbilen

2018-08-13 07:31  

”Sion” kommer att ha en räckvidd på 250 kilometer, men de 330 solcellerna ska i egen kraft kunna leverera 30 kilometers körning. 2019 inleder Sono Motors tillverkningen av elbilen.

Tyskland lär inte nå sin målsättning att ha en miljon elfordon på vägarna till och med 2020, men snart kommer Münchenbaserade Sono Motors bidra till att förbättra statistiken. För två år sedan presenterade de sitt koncept ”Sion” – en elbil täckt av 7,5 kvadratmeter solpaneler. Nu berättar uppstartsföretaget att man kommer inleda produktionen av fordonet nästa år, och tyskarna har redan fått in över 6 500 ordrar.

Med batterier förväntas produktionsmodellen väga 1,4-1,6 ton. De 330 integrerade solcellerna sitter på motorhuv och tak, men även på bilens sidor och bakdel. Sono Motors hävdar att de ”under rätt förhållanden” ska generera nog mycket energi för att i egen kraft leverera 30 kilometers körning. Tillverkaren kallar systemet ”viSono”. Solcellerna täcks av polykarbonat som skyddar dem mot stötar och naturelementen.

Läs mer: Tesla har stora problem med att leverera soltak

Den totala räckvidden för elfordonet anges till 250 kilometer, och batteriet ska gå att snabbladda – upp till 80 procent på 30 minuter. Sion kan också leverera el och därmed användas som mobil kraftreserv. Via en standardkontakt kan bilen ladda enheter upp till 2,7 kW – och med en typ 2-kontakt klarar den av enheter upp till 7,6 kW.

Hasthetsmätaren visar dels hur mycket kraft batterierna har kvar, men även de antal kilometer som har genererats av viSono-systemet. Efter ett dygn överförs de till den totala summan av återstående kilometrar. Ett av de mest unika inslagen i kupén är dock bilens luftfiltreringssystem ”breSono”, som använder mossa. Den döda växten ska kunna ta hand om upp till 20 procent av alla små dammpartiklar. Bilens interiör är enkel, och måhända lätt bohemisk – men tillverkaren understryker att Sion tillgodoser samma egenskaper som en ”vanlig” modell.

Läs mer: Hävdar att batteribussen alltid är renast – oavsett el

– Vi har en sätesvärmare, det finns air-conditioning, och ett stort infotainmentsystem där man kan koppla upp sin mobil interaktivt. Det innebär att man verkligen har ett fullödigt fordon som samtidigt är mycket enkelt – utan några krusiduller, säger Laurin Hahn, medgrundare av Sono Motors till Autonews.

Om du väljer att inte köpa loss batteriet så kommer instegspriset för en Sion liggs strax över 166 000 kronor. Väljer du att köpa loss batteriet kostar det drygt 40 000 kronor.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt