Hävdar att batteribussen alltid är renast – oavsett el

2018-07-31 10:05  
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix / TT

Kritiker anser att ”fossil-el” och utsläpp vid produktionen kan göra batterifordon till ett skitigt alternativ. Men nu hävdar en amerikansk rapport att elbussar alltid renare än diesel – oavsett.

Runt om i världen höjs röster som vänder sig mot synen på elbilar som nollemissionsfordon. Bland kritikerna finns exempelvis Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola. I en debattartikel i Ny Teknik konstaterade han att en elbil som laddas med el från kolkraft kan släppa ut 25 procent mer koldioxid än en dieseldriven mellanklass-Volvo.

Men även med en bättre elmix måste man i sin kalkyl ta med de koldioxidutsläpp som är kopplade till tillverkningen av batterierna och de råvaror som ingår. Enligt Svenska Miljöinstitutet handlar det om 150-200 kilo koldioxid för varje kilowattimme energi som batterierna kan lagra.

Läs mer: ”Utsläppen från elbilar är jämförbara med konventionella bilar”

Läs mer: ”Alla förnybara drivmedel behövs – men inga fossilbilar”

På andra sidan staketet finns forskare som vill tona ned kritiken. Nu rycker amerikanska Union of Concerned Scientists ut till de elektrifierade bussarnas försvar. Enligt deras nya rapport spelar det ingen roll om elbussarna laddas i nät kopplade till kraftverk drivna av fossila bränslen – de är ändå alltid renare än diesel. Det rapporterar The Drive.

Enligt USC:s undersökning har den genomsnittliga dieselbussen i USA en förbrukning på 4,8 miles per gallon, vilket motsvarar 49 liter per 100 kilometer. För att vara jämförbar med livscykeln hos en elbuss skulle dieselbussen dock behöva klara 12 miles per gallon, motsvarande 19,6 liter per 100 kilometer. Då kan elbussen vässa sitt resultat genom att välja en elleverantör som inte använder fossila bränslen.

Läs mer: ”Snabb elektrifiering är avgörande för klimatmålen”

USA:s renaste elnät har delstaterna i nordväst, som i likhet med Sverige har en utbyggd vattenkraft. Därefter kommer Kalifornien med sina stora satsningar på vind- och solkraft. Där skulle en dieselbuss behöva prestera 11,1 liter per 100 kilometer för att kunna konkurrera med elbussen.

Kraven skulle dock vara ännu högre i den norra delen av delstaten New York. Där får dieseln dra högst 6,31 liter per 100 kilometer för att vara jämförbar – vilket skulle vara en bra siffra även för en personbil. Dock grumlas kalkylen något av att New York tar mycket av sin el från kärnkraft.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt