Fordon

Hävdar att batteribussen alltid är renast – oavsett el

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix / TT

Kritiker anser att ”fossil-el” och utsläpp vid produktionen kan göra batterifordon till ett skitigt alternativ. Men nu hävdar en amerikansk rapport att elbussar alltid renare än diesel – oavsett.

Publicerad

Runt om i världen höjs röster som vänder sig mot synen på elbilar som nollemissionsfordon. Bland kritikerna finns exempelvis Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola. I en debattartikel i Ny Teknik konstaterade han att en elbil som laddas med el från kolkraft kan släppa ut 25 procent mer koldioxid än en dieseldriven mellanklass-Volvo.

Men även med en bättre elmix måste man i sin kalkyl ta med de koldioxidutsläpp som är kopplade till tillverkningen av batterierna och de råvaror som ingår. Enligt Svenska Miljöinstitutet handlar det om 150-200 kilo koldioxid för varje kilowattimme energi som batterierna kan lagra.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här