Snart öppnar första flygplatsen för taxidrönare – drivs av bränsleceller

2022-01-24 12:06  
Hubbarna byggda av brittiska Urban-Air Port får sin el från bränsleceller och vätgas. Foto: Urban-Air Port

Europa blir först. I april öppnar den första flygplatsen avsedd för taxidrönare på initiativ av Hyundai.

Många tror på eVTOL som framtidens transportslag, det vill säga eldrivna autonoma flygfarkoster som lyfter och landar vertikalt. Ett bolag som storsatsar på området är Hyundai. Utöver en egen drönartaxi med plats för fyra har den koreanska biljätten beställt 65 miniflygplatser avsedda för fordonsslaget.

De ska byggas av brittiska Urban-Air Port, och den första kommer att invigas redan i april, rapporterar Proactive. Det blir Coventry i västra Midlands i England som får vad som påstås vara världens första flygplats specifikt designad för eVTOL.

Läs mer: En svensk VTOL – “Mycket av persontrafiken om tio år kommer att ske i luften”

Till den dag då trafiken släpps på ska hubben vara öppen för allmänheten. Flygplatsen kommer inte att behöva kopplas upp mot elnätet, utan den får sin strömförsörjning via bränsleceller – och har redan avtal med en leverantör av vätgas.

I november meddelade Hyundai att deras Urban Air Mobility Division byter namn till Supernal – och till 2025 ska biljätten investera 13,8 miljarder kronor i ny flyginfrastruktur. Pengarna ska räcka till ytterligare 200 så kallade vertiports runt om i världen.

Redan på CES 2020 visade Hyundai upp en fullskalig version av sin flygfarkost, som är tänkt att användas av Uber Elevate. Den ska ha en marschhastighet på 290 km/h, vid 300-600 meters höjd – då med en räckvidd på 100 km. Och det ska bara ta 5-7 minuter att ladda batteriet. Farkosten är tänkt att flyga 2028.

John Edgren

Mer om: eVTOL

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt