En svensk VTOL – “Mycket av persontrafiken om tio år kommer att ske i luften”

2021-10-21 17:08  

Drömmen om den ”flygande bilen” lever i allra högsta grad. För  delvis svenska Jetson har den till och med blivit verklighet. 

En VTOL-farkost (vertical take-off and landing) för persontransport som ger dig 20 minuter i luften på en laddning – det är vad startupbolaget Jetson nu visar upp i Stockholm.

Deras målsättning är att ”göra alla till piloter”. 

Bakom bolaget finns Peter Ternström, entreprenör som bland annat grundat eventbolaget Gran Turismo för sportbilsägare, samt Tomasz Patan, ingenjör och flitig drönarfotograf från Polen.

Jetson är grundat av Tomasz Patan, teknikchef, samt Peter Ternström, ordförande. Mellan dem står VTOL-farkosten Jetson One. Foto: Jetson 

De båda träffades genom drönarfotograferingen, och Peter Ternström ställde frågan om de inte skulle slå sina påsar ihop kring att göra något flygande.

Jetson One

Planerna började ta form i slutet av 2017 då de flyttade verksamheten till en verkstad i en liten stad i Italien. Våren därpå hade de skapat en ”proof of concept”-prototyp. Det skulle dock ta ytterligare tre år innan en konsumentvänlig version var klar, kallad Jetson One. 

Farkosten är byggd i kolfiber och aluminium och väger endast 40 kilo. Ett litiumjonbatteri förser de åtta borstlösa elmotorerna med energi. Hastigheten är mjukvarubegränsad till 102 kilometer per timme. Flygtiden för en 85 kilo tung person är med nuvarande batteriteknik 20 minuter. Men den utvecklas hela tiden. För ett år sedan var den bara en kvart. 

– Vi jobbar fortfarande på att förbättra batteriet. Det kommer nya varianter hela tiden. Nästa år kommer vi att nå 25 minuter, tack vare nya celler från Tesla (4680-cellen, reds anm). Det finns ju också en massa en massa andra batterityper, som litiumpolymer. Men vi valde litiumjon av säkerhetsskäl, säger Tomasz Patan till Ny Teknik men utan att avslöja vilken energilagringskapacitet deras nuvarande batteri har.

Med Jetson One räcker batteriet för 20 minuters flygtid, i upp till 102 kilometer per timme. Foto: Jetson 

Tio procent effektivare

På frågan hur mycket energieffektivare farkosten kan bli säger han att de kanske kan kräma ur ytterligare tio procent ur drivsystemet.  

– Våra borstlösa elmotorer är ”state of the art”, men vi har redan designat en ny som blir både kraftfullare och effektivare. Ett företag specialiserat på att bygga elmotorer kommer att tillverka dem åt oss. Vi kommer även att använda oss av något längre rotorblad vilket ger mer flygtid, säger Tomasz Patan. 

Gyroskop och datorer ska se till att farkosten håller sig stabil även om vädret är ostadigt. Den hovrar automatiskt, utan att föraren behöver göra något. I många länder behöver man inte ens pilotlicens för att flyga den, enligt Tomasz Patan. 

Peter Ternström säger att han har varit i kontakt med Transportstyrelsen angående hur farkosten ska klassificeras. Men inte fått något ordentligt svar. 

– Det är ingen ultralätt helikopter, inget ultralätt flygplan och ingen drönare. Ungefär som med första bilen alltså: något körkort behövdes inte eftersom ingen visste vad det var. Just nu finns den alltså i en gråzon. Min magkänsla säger dock att så länge du inte flyger den i städer och långt från flygplatser är det lugnt. Och när lagstiftningen väl kommer så kommer den att bli så som jag har sagt, för så är det redan i Kalifornien och i Polen, menar han.

Transportstyrelsen konstaterar att det inte finns några färdiga regler för VTOL-farkoster likt Jetson One i Sverige, men att myndigheten tittar på frågor rörande dem.

– En knäckfråga handlar om hur dessa VTOL-luftfartyg ska samsas med annan flygtrafik, till exempel drönare. Transportstyrelsen arbetar ständigt med utveckling av nationella föreskrifter och arbetar intensivt med drönarområdet, skriver Carolina Häggkvist, pressansvarig på myndigheten, i ett mejl till Ny Teknik.

Hon tillägger att inom Europa så leds utvecklingen av anpassade regelverk för dessa luftfartyg av den europeiska luftfartsmyndigheten EASA, i samarbete med EU:s medlemsländer. För tillfället har EASA utgivit en inriktning för konstruktionskrav för vertikalstartande luftfartyg.

Luftfartyg som ingår i europeisk lagstiftning är ämnade att ingå i det europeiska transportsystemet. Men mindre och lättare rekreationsluftfarkoster som Jetson One är ett bra exempel på luftfartyg som ”kanske inte helt hamnar inom det europeiska transportsystemet”, skriver hon.

14 exemplar sålda

Hittills har Jetson sålt 14 exemplar, vilket innebär att produktionskapaciteten för 2022 är helt fylld. Farkosten ska byggas i Gdansk i Polen. Kunderna finns främst i USA.  

Men innan serieproduktionen kan dra i gång ska farkosten genomgå ett testprogram om 300 punkter, som ska vara klart i mars.  

Hur säker är den att flyga? 

– Vi har byggt den enligt konstens alla regler. Jag har inga problem att flyga den. Men det roligaste är inte att flyga på 100 meters höjd, utan på 2-5 meter. Tänk dig Jedins återkomst (Starwarsfilmen, reds anm). Det är den situationen du kan sätta dig i. Dessutom sitter du inuti en aluminiumram. Du kanske bryter något ben om du kraschar, men du dör inte, säger Peter Ternström. 

 

Med tanke på diskussionen som just nu förs om elparkcyklar, hur ska sådana här farkoster vinna allmänhetens acceptans? 

– De utgör en mycket realistisk framtid. Om tio år tror jag att vi har fastigheter i Stockholm med p-platser på taket där man kan placera sina små helikoptrar. Mycket av persontrafiken om tio år kommer att ske i luften. Men det kommer förstås att krävas någon form av automatiskt flygledningssystem. Och en massa lagar, bland annat körkort för flyg. Detta är en större utmaning än tekniken, för den finns, säger Peter Ternström. 

De senaste åren, i takt med att batteriutvecklingen gått framåt, har allt fler bolag dykt upp med målet att lansera ”flygande bilar”. Volocopter och Terrafugia tillhör de mer kända. 

Priset för en Jetson One är 92 000 dollar, motsvarande 790 000 kronor vid direkt valutkonvertering. 

Företagsnamnet kommer från den tecknade tv-serien The Jetsons. Foto: Mary Evans Picture/TT 

Namnet Jetson kommer från den tecknade tv-serien The Jetsons, skapad av produktionsbolaget Hanna-Barbera som även ligger bakom The Flintstones. The Jetsons kör en flygande bil.  

 

Artikeln är uppdaterad med en kommentar från Transportstyrelsen.

Om Jetson One: 

Bruttovikt: 90 kilo 

Tomvikt (utan batteri): 40 kilo. 

Storlek: 2,8x2,4x1,0 meter 

Flygtid med pilot som väger 85 kilo: 20 minuter 

Maxfart: 102 km/h 

Batteri: Litiumjon. 

Max effekt: 88 kW. 

Johan Kristensson

Mer om: VTOL Elflygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt