De ska bygga Hyundais 65 miniflygplatser för drönartaxi

2021-09-27 13:12  

Bristen på infrastruktur hämmar utvecklingen kring taxidrönare. Men nu har Hyundai beställt 65 miniflygplatser av brittiska Urban-Air Port, som ska placeras ut runt om i världen.

För att fånga upp det förväntade marknadssegmentet kring resor med drönare i världens storstäder har Hyundai Motor Group skapat Urban Air Division. Koncept verkar inte längre ligga så långt bort tidsmässigt.

EU:s byrå för luftfartssäkerhet, EASA, tror att det bara dröjer några år tills de första taxidrönarna flyger i kommersiell trafik, och Hyundai har givetvis en egen drönare, med plats för fyra och en toppfart på 290 km/h. Den finns med på listan över de farkoster som förväntas överleva i segmentet, enligt SMG:s rapport Advanced Air Mobility Reality Index.

Nu tar Hyundai nästa naturliga steg genom att skapa den väsentliga infrastrukturen. Deras Urban Air Division har slutit ett avtal med Urban-Air Port om att det brittiska startup-bolaget ska bygga 65 urbant placerade flygplatser runt om i världen. De ska serva eVTOL-farkosterna och deras resenärer.

Läs mer: Batteri med nickelfolie möjliggör flygande taxifarkoster

Enligt Urban-Air Ports pressmeddelande är samarbetet en del i en bredare plan kring att bygga 200 likande flygplatser under de kommande fem åren. Detta som ett svar på att industrin bara i år pumpar in mer än 40 miljarder kronor i utvecklingen av eVTOL-farkoster. Bland andra Nasa pekar dock på att den kringliggande infrastrukturen utgör en flaskhals. I år har endast 3 procent av de samlade investeringarna riktats dit.

Urban-Air Port har utvecklat en modulär hub som inte behöver kopplas upp mot elnätet. Bolaget har inlett ett samarbete med ett företag som ska täcka elbehovet med bränsleceller och vätgas. Det innebär att miniflygplatsen enkelt kan flyttas om behovsbilden ändras.

Läs mer: Uppstickaren Skai lanserar vätgasdriven drönartaxi

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt