Fordon

Scanias krocktest – rammade sin el-lastbil med en Golf

Här krocktestas Scanias el-lastbil. Foto: Scania

För krocktestet av sin batteridrivna lastbil valde Scania att ramma sidan med en verklig bilmodell. ”Det utsätter strukturen för mycket större påfrestningar än om vi hade använt en barriär”, säger testchefen Mikael Littman.

Publicerad

Elektrifiering adderar en ny dimension till säkerhetstänket, och på Scania inleddes arbetet kring att utveckla korrekta simuleringar i och med lanseringen av bolagets första hybridlastbil. Nu testas en lastbil med renodlad eldrivlina – där målet är att batteriet inte ska punkteras. Därför måste kraften från kollisionen fördelas ut i hela den kringliggande strukturen, och fångas upp av deformationszoner.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här