Fordon

Scanias krocktest – rammade sin el-lastbil med en Golf

Här krocktestas Scanias el-lastbil. Foto: Scania

För krocktestet av sin batteridrivna lastbil valde Scania att ramma sidan med en verklig bilmodell. ”Det utsätter strukturen för mycket större påfrestningar än om vi hade använt en barriär”, säger testchefen Mikael Littman.

Publicerad

Elektrifiering adderar en ny dimension till säkerhetstänket, och på Scania inleddes arbetet kring att utveckla korrekta simuleringar i och med lanseringen av bolagets första hybridlastbil. Nu testas en lastbil med renodlad eldrivlina – där målet är att batteriet inte ska punkteras. Därför måste kraften från kollisionen fördelas ut i hela den kringliggande strukturen, och fångas upp av deformationszoner.

– Vi kör simuleringar igen och igen, i olika hastigheter och vinklar. Simuleringen är ett kraftfullt verktyg som är både snabbare och billigare än sin fullskaliga motsvarighet. Vi utgår sedan från simuleringarnas resultat som grund för våra faktiska test, säger Scanias testchef Mikael Littman på hemsidan.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här