Saabs köpare i blåsväder

2009-08-25 23:00  
Koenigseggs elbil Quant är ritad av Stockholmsdesignern Joachim Nordwall i samarbete med Eker Design, som ägs av Koenigseggs huvudfinansiär Bård Eker.

Tidigare i år presenterade Koenigsegg ett långtgående samarbete med schweiziska NLV Solar. Men Koenigseggs partner i utvecklingen av elbilen Quant åtalas nu för bedrägeri. Och NLV Solar framstår som ett skojarföretag.

Nunzio la Vecchia är en framgångsrik schweizisk musiker som påstår sig ha utvecklat en helt ny batteriteknik, rekordeffektiva solceller och nya material med unika egenskaper.

Dessutom är han passionerad flygare och racerförare med ett militärflygplan och en rad exklusiva sportbilar i garaget.

Hans företag NLV Solar inledde förra året ett samarbete med Koenigsegg kring en eldriven sportbil. Enligt Koenigsegg var målet att "skapa och testa fordon med ett unikt framdrivningssystem".

På vårens bilsalong i Genève ställde de ut konceptbilen Quant, som ritats och tillverkats under Koenigseggs ledning.

Bilen sades vara försedd med "banbrytande teknik", bland annat en helt ny typ av batteri som sades ge en räckvidd på 500 km.

Dessutom var bilen täckt av solceller som påstods öka räckvidden ytterligare.

Enligt pressmeddelandet skulle Quant "stärka Koenigseggs position i framkanten av innovativ high-end bildesign och tillverkning".

Både körbara prototyper och serieproduktion utlovades.

Men i hemlandet Schweiz anklagas la Vecchia för att ha lurat en investerare på 340 miljoner kronor, varav större delen ska ha förts över till la Vecchias privata konto.

Den misslyckade investeringen gjordes 2001 och investeraren sade sig ha blivit lurad efter att bland annat ha sett patenthandlingar på batteriteknik som aldrig förverkligats.

Bedrägeriåtalet uppmärksammades i schweizisk press i slutet av juni, samtidigt som det blev klart att Koenigsegg var på väg att bli huvudägare till biltillverkaren Saab. Skriverierna fick Koenigsegg att distansera sig från la Vecchia i ett uttalande som publicerades på hemsidan den 6 juli.

"NLV Quant-programmet initierades och ägs helt av NLV Solar AG i Schweiz" skriver man. Dessutom framhävs att "Koenigsegg Automotive inte längre är aktiv i programmet".

Målet ska behandlas av den schweiziska högsta domstolen, Bundesgericht, sedan åklagaren överklagat ett friande i lägre instans i juni. Domstolen ansåg då att investeraren var erfaren och borde ha undersökt investeringen noggrannare i förväg.

Själv vill la Vecchia inte kommentera vare sig anklagelserna eller sina eventuella uppfinningar.

- Jag ger inga intervjuer längre, säger han till Ny Teknik.

Men han bekräftar att Bundesgericht ska ta upp målet.

- Om detta sker om ett halvår eller ett år vet jag inte. Det är inget som jag kan påverka, säger han.

Fantasifull uppfinnare

* Nunzio la Vecchia har byggt upp en rad företag med ambitiösa presentationer på sina webbplatser. Men de tycks alla sakna övrig verksamhet.

* Bland de mer fantasifulla uppfinningar som la Vecchia säger sig ha gjort finns ett nytt material, kallat Nullium, som ska tåla 3 600 graders värme samt en ny typ av högeffektiv solcell, kallad Pyridian, som klädde konceptbilen Quant.

* Dessutom påstår han sig ha utvecklat ett batteri, kallat FAES, som lagrar mer energi per (170 Wh/kg) än de bästa litiumbatterierna och som ska kunna fulladdas på 15-20 minuter.

* Nunzio la Vecchia påstår sig också ha uppfunnit en elgenerator, kallad Quantrit, som i test ska ha gett 80 MW eleffekt under 55 minuter.

Koenigseggs elbil har varken motor eller batteri

Utställningsbilen Quant är en modell som varken har motor, batteri eller fungerade solceller. Alla uppgifter om prestanda (512 hästkrafter), topphastighet (275 km/h) och acceleration (0–100 km/h på 5,2 sekunder) är fantasisiffror utifrån en tänkbar konstruktion. Men många besökare och journalister på bilsalongen i Genève lät sig luras och trodde verkligen att Koenigsegg var på god väg att konstruera och tillverka en eldriven sportbil med extrema prestanda.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt