Fordon

Saabingenjörer får pressa hårt i krisen

Medan borgenärerna sammanträder och konkurshotet växer jobbar Saabs ingenjörer med att komprimera flera år av ständiga förbättringar i ett språng. Kostnaderna ska ner 25 procent, bilarna ska bli enklare att utveckla och bygga.

Publicerad

I september drog företaget i gång besparingsprojektet Cheetah, som i ett språng ska sänka bolagets kostnader med 25 procent.

För utvecklingsingenjörerna handlar det om att minska det som kallas strukturella kostnader. Alltså ta sig ur gamla GM-processer och GM-krav, som var anpassade till arbetet i GM:s nät av utvecklingsenheter.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här