Fordon

Saab startar fabriken på måndag

Efter flera månaders stiltje är det dags att starta programmen, skaka liv i robotarna och dra i Toyotasnörena i bilfabriken i Trollhättan.

Publicerad

På måndag kommer det att ske. Det som många anser vara landets mest effektiva produktionsenhet gör en omstart och börjar producera Saab 9-3 och 9-5.

- Jag har fått stor erfarenhet av att varsla och avskeda folk. Det är oerhört jobbigt. Hoppas det är slut med det nu, säger Saabs produktionsdirektör Gunnar Brunius när han på seminariet Monteringsforum ger sin version av de senaste 15 månadernas turer omkring Saab Automobile.

- Utan vårt produktionssystem hade nog ingen varit intresserad av att ta över fabriken. Det är grunden till att holländska Spyker tagit över och att vi nu kan starta igen, säger han.

Modellen 9-3, som Saab hoppas ska bli den nya storsäljaren, kommer att tillverkas i full produktionstakt redan på måndag 22 mars.

Det gäller också cabrioletvarianten, den som var tänkt att produceras i österrikiska Graz, men nu tagits ”hem” till Sverige.

Den större modellen, nya 9-5, kommer under några veckor att tillverkas i färre exemplar, i förserietakt, innan man går upp i full produktion till planerade 20 000 Saab 9-5 om året.

Det gäller också för Saab att få flyt i leveranserna till fabriken. Vissa underleverantörer är enligt tidningsuppgifter inte nöjda med Saabs långa kredittider, mellan 40 och 60 dagar. En del leverantörer har efter krisen en synnerligen svag likviditet och vill inte vänta så länge på att få betalt.

- Nu i början är det nog inte några leverantörer som ställer till problem för Saab. Många levererar enligt gamla kontrakt. Men gå volymerna upp tror jag det finns flera som kräver omförhandlingar med Saab, säger Svenåke Berglie, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.