Fordon

Så här kan Stockholms bussnät elektrifieras

Enligt KTH-forskarnas modell skulle det löna sig att elektrifiera samtliga stombusslinjer i Stockholms innerstad (blåbussarna på linjerna 1, 2, 3 och 4). Förutom stombusslinjerna vore det lönsamt att elektrifiera, bland andra, innerstadens röda linjer 50, 53, 54, 55, 57, 59, 61, 67, 69, 71, 72 och 76. Blåa linjer står för konduktivladdning, och orange linjer representerar induktivladdning. Röda linjer anses inte lönsamma att elektrifiera. Foto: KTH
Enligt KTH-forskarnas modell skulle det löna sig att elektrifiera samtliga stombusslinjer i Stockholms innerstad (blåbussarna på linjerna 1, 2, 3 och 4). Förutom stombusslinjerna vore det lönsamt att elektrifiera, bland andra, innerstadens röda linjer 50, 53, 54, 55, 57, 59, 61, 67, 69, 71, 72 och 76. Blåa linjer står för konduktivladdning, och orange linjer representerar induktivladdning. Röda linjer anses inte lönsamma att elektrifiera. Foto: KTH
Maria Xylia. Foto: Tommy Harnesk
Rami Darwish. Foto: Tommy Harnesk

Samtliga stombusslinjer i innerstan, och minst ett dussin ytterligare busslinjer, skulle kunna elektrifieras med både ekonomisk och energimässig lönsamhet. Det visar ett forskningsprojekt vid KTH, och enligt forskarna kan deras modell tillämpas på vilken stad som helst.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här