Fordon

Så här kan Stockholms bussnät elektrifieras

Enligt KTH-forskarnas modell skulle det löna sig att elektrifiera samtliga stombusslinjer i Stockholms innerstad (blåbussarna på linjerna 1, 2, 3 och 4). Förutom stombusslinjerna vore det lönsamt att elektrifiera, bland andra, innerstadens röda linjer 50, 53, 54, 55, 57, 59, 61, 67, 69, 71, 72 och 76. Blåa linjer står för konduktivladdning, och orange linjer representerar induktivladdning. Röda linjer anses inte lönsamma att elektrifiera. Foto: KTH
Enligt KTH-forskarnas modell skulle det löna sig att elektrifiera samtliga stombusslinjer i Stockholms innerstad (blåbussarna på linjerna 1, 2, 3 och 4). Förutom stombusslinjerna vore det lönsamt att elektrifiera, bland andra, innerstadens röda linjer 50, 53, 54, 55, 57, 59, 61, 67, 69, 71, 72 och 76. Blåa linjer står för konduktivladdning, och orange linjer representerar induktivladdning. Röda linjer anses inte lönsamma att elektrifiera. Foto: KTH
Maria Xylia. Foto: Tommy Harnesk
Rami Darwish. Foto: Tommy Harnesk

Samtliga stombusslinjer i innerstan, och minst ett dussin ytterligare busslinjer, skulle kunna elektrifieras med både ekonomisk och energimässig lönsamhet. Det visar ett forskningsprojekt vid KTH, och enligt forskarna kan deras modell tillämpas på vilken stad som helst.

Publicerad

Nyligen lanserades Nordens första induktivladdade elhybridbuss, som nu trafikerar linje 755 i Södertälje (se artikel här intill). Den utgör ett tillskott till en blygsam svensk elbussflotta: enligt den senaste helårstatistiken från arbetsgivar- och branschorganisationen Transportföretagen, rullade 221 hybriddrivna och 25 helelektriska bussar i Sverige 2015. Detta av totalt 14 730 bussar i yrkesmässig trafik.

Men enligt Maria Xylia, doktorand vid KTH:s enhet för Energi- och klimatstudier (ECS) skulle det löna sig att elektrifiera stora delar av de svenska stadsbussnäten.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här