Fordon

Så fixade Volkswagen dieselgate-motorerna

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

En mjukvaruuppdatering – så var bilvärldens största skandal åtgärdad. Två år efter ”Dieselgate” avslöjar Volkswagen hur man gått till väga för att åtgärda sina manipulerade motorer. "Det var inte en lätt uppgift", säger Markus Köhne ansvarig för dieselmotorer.

Publicerad

Det var hösten 2015 som det uppdagades att Volkswagenkoncernen fuskat i utsläppstest. Genom att manipulera mjukvara hade de ”lärt” sina dieselbilar när de utsattes för ett certifieringsprov – och anpassa sig för att generera lägre utsläpp av kväveoxider. Trots påpekanden från amerikanska myndigheter att något inte stod rätt till, fortsatte man med denna praxis. Till slut hade man nått vägs ände och fredagen den 18 september var ”Dieselgate” ett faktum.

Nu, lite drygt två år senare befinner vi oss i ett konferensrum i München där Volkswagenkoncernen ska berätta om hur de löst problemet. Hur de lyckats få motorfamiljen kallad EA189 att klara av alla utsläppskrav.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här