Volkswagens nya satsning: Jagar elbilsrekord

2017-10-20 11:45  
Foto: Volkswagen

Som ett sätt att verkligen visa engagemang för elektrifiering kommer Volkswagen ställa upp med en eldriven bil i tuffa loppet Pikes Peak. "Utmärkt för att bevisa möjligheten för kommande teknologier", säger utvecklingschefen Frank Welsch. 

Det brukar kallas ”Racet mot molnen”, den tuffa backtävlingen Pikes Peak som sedan 1916 årligen gått av stapeln i Colorado, USA. Den 20 kilometer långa banan har 156 svängar och en höjdskillnad på 1 440 meter mellan start- och målflagg. Målet ligger på 4 300 meters höjd. 

I nästa års upplaga kommer Volkswagen ställa upp – vilket blir första gången sedan 1987. Och i stället för en modifierad Golf kommer tillverkaren ha en elbil på startlinjen. Nu har tyska märket släppt en första bild på hur den ser ut.

– Pikes Peak Hill Climbing är en av världens mest kända bilrace. Tävlingen innebär en enorm utmaning och är därför utmärkt för att bevisa möjligheterna för kommande teknologier. Vår elbil kommer att vara utrustad med innovativ batteri- och drivteknik. Det extrema stresstestet på Pikes Peak kommer ge oss viktiga upptäckter som gynnar framtida utveckling, säger Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef.

Läs mer: Volkswagens nya satsning: Jagar elbilsrekord

Bilen är samutvecklad av VW:s motorsportsdivision och avdelningen för teknisk utveckling. Och förhoppningarna på skapelsen är högt ställda. Man räknar inte bara med att vinna – målet är att sätta nytt rekord. Det innebär att man måste avklara banan på under 8 minuter 57.118 sekunder, vilket motsvarar en genomsnittshastighet på över 134 km/h.

– Loppet på Pikes Peak innebär en ny start för oss. Vi utvecklar en helelektrisk tävlingsbil för första gången. Projektet är också en viktig milstolpe i vår nya inriktning inom motorsporten. Vi är bokstavligen laddade att ta oss an denna otroliga utmaning, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

Även för 30 år sedan hade VW en specialbil byggd för Pikes Peak. Den Golf man då använde hade dubbla motorer, en fram och en bak. De var på 1,8-liter vardera och totalt hade föraren 630 hästkrafter till sitt förfogande. Dessvärre höll inte bygget för den tuffa tävlingen, och blott 400 meter från mål havererade den.– Det är dags för revansch, säger Smeets.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt