Fordon
Panasonic redo hjälpa Tesla öka farten
Avtalet om Panasonics medverkan i Gigafactory undertecknades 31 juli 2014. Foto: Panasonic
För att Tesla ska klara den stora efterfrågan på Model 3 är Panasonic redo att tidigarelägga investeringar i den gemensamma batterifabriken Gigafactory.
Enligt en tidigare uppgörelse mellan företagen ska Panasonic stå för 1,6 miljarder dollar av den totala investeringen på 5 miljarder i Gigafactory, den stora fabriken i Nevada som ska förse Teslas elbilar med batterier.
Produktionen av batterier vid anläggningen ska komma igång senare i år.
Nu säger Panasonics ansvarige för fordons- och industrisystem, Yoshio Ito, till Reuters att man ska göra sitt bästa för att ändra i schemat om frågan kommer.
Större produktionskapacitet vid Gigafactory anses nödvändigt för att klara den stora efterfrågan på Model 3 och målet att komma upp i en årsproduktion av halv miljon bilar 2018, vilket är två år tidigare än tidigare prognoser.
Yoshio Ito vill inte uttala sig om Panasonic anser att detta mål är möjligt, men säger till Reuters att företaget inte vill vara en flaskhals i Teslas ambitioner att öka produktionstakten av elbilar.
Tanken var när fabriksbygget inleddes att man skulle nå en produktionskapacitet av 35 GWh för celler och 50 GWh för batteripaket år 2020. Då ska omkring 6500 personer arbeta i anläggningen.
Genom samarbetet med Tesla styr nu Panasonic in mot mer vinstgivande produkter än konsumentelektronik. Panasonic vill fördubbla omsättningen i segmentet fordonskomponenter de närmaste tre åren, så att segmentet står för en femtedel av den totala omsättningen.
Företaget är också redo att köpa upp bolag som specialiserat sig på tekniska lösningar för infotainmentsystem och automatisk körning, områden där Panasonic inte självt har system.