Polisens nya bilar ska utrustas med teknik som gör dem till vassare redskap i brottsbekämpningen.
Bland annat installeras fem utåtriktade kameror med 360 graders upptagningsområde, teknik som möjliggör avläsning av förbipasserande bilars registreringsnummer samt radarsensorer för hastighetsmätning.
Tekniken ska tas i drift successivt. Först ut är kamerorna under 2022. Sedan radarsensorerna för hastighetsmätning.
”Med den utrustningen blir bilarna utmärkta verktyg i arbetet mot grov organiserad brottslighet, inte bara när det gäller att stävja trafikbrott”, säger Anders Hall, utvecklingschef vid polisens Nationella operativa avdelning, Noa, enligt ett pressmeddelande.
Volvo Cars och Volkswagen
Ny Teknik har i tidigare artiklar berättat om tekniken i de nya polisbilarna. Läs mer om det här.
Annons
Under tre månader framåt rullar 196 nya bilar i modellerna Volvo V90 och XC60 ut från fabriken och in på olika stationer i Sverige. Det är den första leveransen av flera med totalt 2 200 nya fordon som ska rullas ut under åtta år. Värdet uppgår till cirka två miljarder kronor.
Utöver Volvo-bilar ska senare bilar och bussar från Volkswagen tillkomma, Volkswagen Touareg samt Volkswagen Caravelle.
Svenska polisens bilar – här är hela historien
Östermalmspolisens nya Scania Vabis S3 var Sveriges första polisbil när den togs i bruk i augusti 1913. Men det dröjde till slutet av 1930-talet innan dedikerade polisbilar skulle bli vanliga i landsorten.
Scania-Vabis S3, Sveriges första polisbil 1913. Foto: Jani Pellikka / Polismuseet