Fordon

Nu rullar polisens nya superbilar ut på vägarna

196 fabriksnya polisbilar rullar snart in till polisstationer runt om i Sverige. På bilden syns en Volvo XC60. Foto: Polisen
Scania-Vabis S3, Sveriges första polisbil 1913. Foto: Jani Pellikka / Polismuseet

Det är den första leveransen av flera med totalt 2 200 nya fordon som ska rullas ut under åtta år. Värdet uppgår till cirka två miljarder kronor.

Publicerad

Polisens nya bilar ska utrustas med teknik som gör dem till vassare redskap i brottsbekämpningen.

Bland annat installeras fem utåtriktade kameror med 360 graders upptagningsområde, teknik som möjliggör avläsning av förbipasserande bilars registreringsnummer samt radarsensorer för hastighetsmätning.

Tekniken ska tas i drift successivt. Först ut är kamerorna under 2022. Sedan radarsensorerna för hastighetsmätning.

”Med den utrustningen blir bilarna utmärkta verktyg i arbetet mot grov organiserad brottslighet, inte bara när det gäller att stävja trafikbrott”, säger Anders Hall, utvecklingschef vid polisens Nationella operativa avdelning, Noa, enligt ett pressmeddelande.

Volvo Cars och Volkswagen

Ny Teknik har i tidigare artiklar berättat om tekniken i de nya polisbilarna. Läs mer om det här.

Under tre månader framåt rullar 196 nya bilar i modellerna Volvo V90 och XC60 ut från fabriken och in på olika stationer i Sverige. Det är den första leveransen av flera med totalt 2 200 nya fordon som ska rullas ut under åtta år. Värdet uppgår till cirka två miljarder kronor.

Utöver Volvo-bilar ska senare bilar och bussar från Volkswagen tillkomma, Volkswagen Touareg samt Volkswagen Caravelle.

Svenska polisens bilar – här är hela historien

Östermalmspolisens nya Scania Vabis S3 var Sveriges första polisbil när den togs i bruk i augusti 1913. Men det dröjde till slutet av 1930-talet innan dedikerade polisbilar skulle bli vanliga i landsorten.

Scania-Vabis S3, Sveriges första polisbil 1913. Foto: Jani Pellikka / Polismuseet

Läs hela historien om de svenska polisbilarna i Teknikhistorias reportage.