Fordon

Nu får Nuros robotbil R2 börja leverera varor

Nuro R2 Foto: Nuro

Startupbolaget Nuro har fått dispens att bland annat fimpa vindrutan och ha backkamerorna påslagna hela tiden. Målet är att snart komma igång med varuleveranser till konsumenter.

Publicerad

Kalifornienbaserade Nuro har väckt uppmärksamhet med sitt förarlösa fordon tänkt att lösa de sista kilometerna mellan exempelvis pizzerian och hemmet. Fordonet, som kallas R2, är alltså tänkt att transportera varor i stället för människor.

Nu meddelar Nuro att det har blivit det första företaget att få dispens från ordinarie regelverk för fordon av myndigheterna US Department of Transportation och National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Dispensen gör Nuro juridiskt säkra på att de kommer att kunna börja använda R2 i drift, enligt ett inlägg på Medium.

"R2 är redo att påbörja tjänsten som ett socialt ansvarstagande grannskapsfordon du kan lita på", skriver företaget.

Backspeglar får bytas mot sensorer

Rent praktiskt innebär beslutet bland annat att vindrutan kan ersättas med en ogenomskinlig skiva, att backkamerorna får vara påslagna hela tiden (vanliga bilar får endast ha det vid backning i USA) samt att backspeglar kan bytas ut mot kameror och sensorer. Fordonet får köra i högst 40 kilometer per timme.

"Eftersom detta är ett självkörande fordon för låga hastigheter har vissa funktioner som myndigheten traditionellt kräver inte längre någon relevans, till exempel speglar och vindruta, säger USA:s transportminister Elaine L. Chao, i ett uttalande från NHTSA.

Nuro kommer att påbörja tester av R2 i Houston, Texas de närmsta veckorna. Målet är att lansera tjänsten över hela staden. Tidigare har företaget meddelat att fordonet ska lansera pizzor från Domino's i Houston i början av 2020, men det är inget som nämns i inlägget på Medium.

R2 är andra generationen från Nuro

R2 är Nuros andra fordonsgeneration. Först ut var R1, som när den lanserades 2018 i Arizona blev "världens första obemannade leveranstjänst för allmänheten". Arizona har gjort sig känt som en delstat med generösa regler för test av autonoma fordon.

Nuro grundades av två före detta Googleingenjörer och har attraherat mycket riskkapital. I februari i fjol gick det japanska teknikkonglomeratet Softbank in med 940 miljoner dollar, motsvarande drygt 9 miljarder kronor.

Fakta: Nuro R2

Maxhastighet: 40 km/h

Dimensioner: 274x110x186 centimeter (LxBxH)

Batteristorlek: 31 kWh

Laddstyrka: 6,6 kW

Totalvikt: 1 150 kilo

Lastkapacitet: 190 kilo

Lastvolym: 630 liter