Nuro ska leverera dina matkassar autonomt

2018-02-06 08:38  

Ett ben inom autonoma fordon är robotiserade leveranser. Två före detta Google-ingenjörer har skapat Nuro – hög som en suv, men smalare än en bil. Konceptet har redan lockat 739 miljoner kronor i investeringar.

Just nu trängs många aktörer för att säkra sina marknadsandelar kring självkörande bilar. Men den autonoma tekniken kommer inte bara användas för att transportera människor – robotiserade leveranser är en växande sektor där det fortfarande finns gott om utrymme för att få in en fot.

Det handlar om transporter av varor de sista kilometrarna från handlaren till kunden – och nu kommer en het uppstickare från Kalifornien. Nuro är skapad av Dave Ferguson och Jiajun Zhu, två före detta Google-ingenjörer som arbetade på jättens avdelning för självkörande fordon. Deras SDV (self driving vehicle) har nyligen fått loss en investering på 739 miljoner kronor.

Prototypen, kallad R1, har testats på privat väg. Nuro har samma höjd som en suv men är betydligt smalare än en vanlig bil. Vardera långsidan har två förvaringsfack som ska kunna skräddarsys för allt från kylvaror till heta pizzor.

Läs mer: Rapport visar: De två slåss i autonoma racet

– Vi grundade Nuro för att skapa produkter som kommer ha en enorm inverkan på de saker vi gör varje dag. Våra team i världsklass som ligger bakom mjukvara, hårdvara och produktutveckling har ägnat de senaste 18 månaderna åt att applicera sin expertis för att kunna leverera den här visionen. Resultatet är ett självkörande fordon som kan göra dina ärenden åt dig. Det är redo för att förändra det sätt som företag interagerar med sina lokala kunder, säger Dave Ferguson till IEEE Spectrum.

De två grundarna har bland annat lyckats locka med kunnigt folk från Waymo, Uber, Tesla samt Stanford och MIT. Nuros drivkälla är givetvis elektrisk, och fordonsvikten motsvarar ungefär en tredjedel av en standardbil. Bland sensorerna finns kameror, radar och lidar – som ser ut att vara Velodynes Ultra Puck-lidar. Grundarna tänker sig inte att vagnen ska trafikera motorvägar. Fordonet har i dag inget system för att kommunicera med fotgängare eller andra trafikanter, men enligt upphovsmännen ska Nuro kunna kasta sig själv in i ett träd eller en parkerad bil för att undvika att köra på gående.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt