Nikola visar att deras ellastbil är redo för vägen

2021-02-26 07:00  
Med ett batteripack på upp till 720 kWh blir den maximala räckvidden för Nikolas lastbil 400 km. Foto: Nikola

Bolaget var högre värderat än Ford, men sedan avslöjades att en tom prototyp hade presenterats som körbar. Nu visar dock Nikola upp den batteridrivna lastbilen Tre på testbana.

Allt var frid och fröjd när bolaget 2016 visade upp sin bränslecellslastbil Nikola One. Vd:n Trevor Milton försäkrade då att prototypen var körbar. Men förra året påstod anonyma källor att den vid tillfället saknade både bränsleceller, motorer och växellåda. Milton gick till motangrepp men i september 2020 tvingades han ändå avgå som vd och ordförande för Nikola.

När skandalen briserade var bolaget värderat till 280 miljarder kronor, men innan året var över meddelade General Motors att man inte längre avsåg att köpa elva procent av Nikola – och inte heller skulle bygga deras pickup Badger.

Läs mer: GM:s oväntade drag i el-pickup-striden: krabbgång

Aktiekursen som en gång var uppe på 93,99 dollar hade i februari 2021 lagt sig tillrätta på 21,50 dollar, enligt Investor Place. Men det här betyder inte att Nikola är nere för räkning.

Nikola har fortfarande kvar sitt samriskföretag med Iveco, som har utvecklat den kommande batteridrivna lastbilen vid sin anläggning i tyska Ulm. Där är tillverkningen av Nikola Tre BEV tänkt att dra igång 2021 – och allt verkar till synes gå enligt plan.

Nikola har släppt ny video

Bolaget har tidigare meddelat att modellen kommer att få ett modulärt batteripack på upp till 720 kWh, och nu avslöjas fler detaljer. Det rapporterar Inside EVs. Bland annat att den maximala räckvidden blir 400 km, och systemet levererar 480 kW med ett maximalt vridmoment på 1 800 Nm.

Läs mer: Volvo Trucks: ”Plattformstänket gör att vi kan röra oss snabbare”

Lastbilen kan fås tre- eller tvåaxlad med en maxvikt från 18-26 ton. Nikola har tidigare inlett en video-serie om Tre, där det inledande klippet visade hur de första 14 prototyperna transporteras från hamnen i Baltimore till Arizona under december.

Nu har bolaget släppt en andra video som visar när lastbilen kördes på en testbana i Phoenix i slutet av 2020. Se klippet nedan.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt