Fordon

Nevs eldriven Saab premiärvisades

En eldriven Saab visades för första gången upp av Nevs i Trollhättan på onsdagen. Foto: TT-Bild
Knappar istället för växelspak, det uppges vara som att köra en bil med automatväxel. Foto: TT-Bild
Eldrivna Saab 9-3 ser ut som den "vanliga" modellen, men är några centimeter högre, på grund av batterienheten nertill. Foto: TT-Bild

Trollhättan (TT). Större än många små elbilar för stadstrafik. Men mindre, och med kortare räckvidd, än amerikanska Tesla. Nevs eldrivna Saab 9-3 vill vara däremellan, som familjebil. Om den alls kommer i produktion.

Publicerad

Nevs gjorde en stillsam premiärvisning av sin första eldrivna modell. Man hade lovat att vara med vid Trollhättans stora rullskidsevenemang. Och så fick det bli, trots dramatiken med kapitalbrist och en konkursbegäran som dragits tillbaka. Utställningstältet står på en ö i Göta älv, nära ett vattenkraftverk.

Eldrivna Saab 9-3 ser ut som en "vanlig", men är några centimeter högre, på grund av batterienheten nertill. Och det finns inget avgasrör.

Räckvidden är cirka 20 mil. Det är inte så lite, men klart kortare än de 50 mil en Tesla kommer som längst.

– Marknaden håller på att utvecklas. Den är ganska polariserad i dag. De flesta elbilar är ganska små och mer anpassade till stadstrafik. Men så har vi Tesla i andra änden, konstaterar Anders Björnberg, projektledare för elbilar på Nevs.

– Vi tror vi kan hitta en nisch som är en användbar familjebil mellan de två segmenten.

Samtidigt fortsätter Nevs förhandla med asiatiska intressenter för att få nytt kapital, som är nödvändigt för att överleva.

Det är bråttom. Men Nevs ger ingen tidsplan.