Minibrandbilen släcker bränder i p-hus

2020-01-21 13:55  

Panasonic och Tropos Motors har presenterat två koncept för trånga miljöer. Deras lilla brandbil har en vändradie under fyra meter och kan samtidigt bära med sig en vattentank.  

I storstäderna begränsas bilarnas framkomlighet – samtidigt vill allt fler konsumenter få sina varor levererade till tröskeln. Detta har öppnat dörren för företag som Tropos Motors. Silicon Valley-uppstarten tillverkar små, eldrivna långsamtgående fordon och minilastbilar avsedda för allt från matleveranser till räddningsinsatser i trånga miljöer som ofta delas med fotgängare.

Nu har Panasonic försett dem med specialanpassad mjukvara och molnplattformen One Connect, samt strategier för att effektivisera fordonsflottornas uppdrag. Den japanska jätten och Tropos Motors presenterar tekniken i två konceptfordon.

Det handlar dels om en liten brandbil som exempelvis ska kunna skickas in vid bränder i parkeringshus.

Läs mer: Nu tillåts självkörande pizzabud och autonoma matleveranser

Connected Right-Sized Emergency Firetruck är tänkt att kosta en tiondel av priset för en fullstor brandbil. Den är omkring 381 cm lång, 140 cm bred och 190 cm hög med en vändradie som ligger under fyra meter.

Mini-brandbil från Tropos Motors. Foto: Tropos Motors

Mini-brandbilen är liten – men stabilt konstruerad. Den är byggd på ett stålchassi med förstärkta dörrar och en krockkudde för föraren.

Räckvidd på 257 kilometer

Litiumjonbatteriet på 26 kWh ger en räckvidd på 257 kilometer vid 40 km/h. På allmän väg kan fordonet bära en last på 500 kg, medan den har lov att ta drygt 900 kg på avlysta områden. Brandbilen kan utrustas med en vattentank på drygt 470 liter kombinerat med en bensindriven vattenpump. Det skriver Panasonic.

Mini-kylbil från Tropos Motors. Foto: Tropos Motors

Det andra konceptet är en kylbil för mattransporter. Connected Last Mile Refrigeration Cargo har små vakuumisolerade fack som håller kylan 13 gånger mer effektivt än en traditionell polyuretanisolering. Materialet är samtidigt tunnare vilket lämnar mer utrymme för matvaror. Den höga effektiviteten innebär att man inte behöver någon tilläggsteknik för att att kyla transportboxen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt