Malmtåg från LKAB spårade ur – nu byts rälsen

Ett malmtåg från LKAB spårade ur strax norr om Gällivare på söndagsmorgonen. All person- och godstrafik påverkas mellan Luleå och Narvik, troligtvis i minst en vecka. ”Det är otroligt olyckligt”, säger norska transportkoncernen Vys trafikchef Roger Norman.

Totalt rör det sig om 38 godsvagnar som spårade ur mellan Sikträsk och Lina älv tidigt på söndagsmorgonen. I samband med händelsen slets flera kontaktledningar ned. Föraren är oskadd, men de materiella konsekvenserna är omfattande.

Arbetet med att avlägsna godsvagnarna från spåret inleds på måndagseftermiddagen efter att Statens haverikommission inspekterat olycksplatsen och inlett sitt arbete, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Totalt måste runt 800 meter räls bytas ut, säger Peter Jonsson, pressansvarig på Trafikverket, till radion.

Måste fram med stora maskiner

Urspårningen antas orsaka ett långvarigt stopp på sträckan Gällivare–Kiruna. Trafiken kan inte rulla som vanligt förrän tidigast den 12 november, enligt LKAB:s första prognos.

– Håller det så är väl alla glada. Men det är oländig terräng och dessutom är det vinter. Man måste fram med stora maskiner för att kunna röja undan och reparera banan. Så det är stor risk att det blir längre än så, säger Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik, till TT.

Platsen ligger långt från närmaste bilväg, tillägger han.

Tåget har spårat ur i oländig terräng. Foto: LKAB

Inom ett år har LKAB drabbats av liknande olyckor vid fyra tillfällen, enligt Lundgren. Händelser av det här slaget medför stora kostnader för det statligt ägda gruvbolaget.

– Måste vi ersätta de 38 vagnarna vi har gått av med så är det en smäll på närmare 50 miljoner kronor bara i materiella skador.

Läs mer: Malmbanan lyfte svensk gruvdrift

Lägg därtill kostnaderna för medföljande leveransproblem.

– Det här tåget var på väg till Narvik. Vi har båtar som ligger där och väntar på produkterna. Där drabbas vi av förseningsavgifter. Vi försöker planera om så att vi kan täcka upp med produktionen vi har i Kiruna och Svappavaara så gott det går.

Kostnad: 3 miljoner i timmen för LKAB

Vidare framhåller Lundgren att det kan ta en dryg månad, efter att trafiken är i gång igen, innan LKAB är i kapp med leveranserna.

– Vi har inte så mycket kapacitet att köra i kapp på bandelen mellan Gällivare och Kiruna. Det är få mötesmöjligheter för våra långa malmtåg.

Läs mer: Ny industrigren på väg att växa fram i Sverige

En störning som leder till ett leveransbortfall till kund beräknas kosta runt tre miljoner kronor i timmen för bolaget.

– Tänk då ett stopp på flera dygn. Det är stora pengar.

Persontrafiken påverkas

Men problemet lär inte påverka gruvbolaget i någon större omfattning, säger Magnus Eriksson som är adjungerad professor i gruvnäring vid Luleå tekniska universitet.

– Det är klart att det är en stor grej och att det blir bökigt. Men i övrigt är det marginellt.

LKAB:s tågtransporter av bland annat olja och cement kommer under stoppet att ersättas med lastbilar.

Läs mer: När andra världskriget kom till Vassijaure

Norska Vy driver persontrafiken på banan. Enligt bolaget handlar det om fyra nattågsavgångar, från Stockholm och Umeå till Narvik i Norge. Dessutom trafikeras banan av flera dagtåg på vardagar.

Trafikchefen Roger Norman konstaterar att trafikstoppet kommer olägligt.

– Det är mitt i säsongen med många lov, säger han. Vy sätter in ersättningsbussar.

Grim Berglund/TT

Jesper Karlsson/TT

Mer om: LKAB Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt