Fordon

Lotus nya elbil får 2 000 hästkrafter

Lotus Evilja. Foto: Lotus
Lotus Evilja. Foto: Lotus
Lotus Evilja. Foto: Lotus
Lotus Evilja. Foto: Lotus
Lotus Evilja. Foto: Lotus
Lotus Evilja. Foto: Lotus

De fyra elmotorerna levererar 2 000 hästkrafter. Det gör att Lotus superbil Evija klarar 0-100 på under tre sekunder – och stillastående till 300 km/h tar nio.

Publicerad

Nu har Lotus presenterat design och fakta kring sin batteridrivna superbil Evija – den första i sitt slag som produceras i Storbritannien. Tillverkaren siktar på att det ska bli den mest kraftfulla serieproducerade bilmodellen i världen. Toppfarten ligger som man kan förvänta över 320 km/h, men 0-100 ska klaras av på mindre än tre sekunder, 200-300 km/h under fyra – och från stillastående till 300 tar det under nio sekunder.

– Lotus Evija är en bil som inte liknar någon annan. Den kommer återetablera vårt varumärke i sportbilfansens själ och hjärta, såväl som på den globala motorscenen. Den kommer också bana väg för fler visionära modeller, säger Lotus vd Phil Popham på hemsidan

2 000 hk och 1 700 Nm

Drivlinan är utvecklad i samarbete med Williams Advanced Engineering. Bakom prestandan ligger fyra elmotorer, en för varje hjul, som tillsammans levererar 2 000 hästkrafter – med ett maximalt vridmoment på 1 700 Nm.

– Med Lotus Evija har vi fått till en extremt effektiv elektrisk drivlina, kapabel att leverera kraft till vägen på ett sätt som aldrig tidigare har skådats. Vårt batteri, elmotorer och växellåda levererar vardera 98 procents effektivitet. Det här sätter en ny standard för ingenjörskonsten, säger Matt Windle chef på Lotus Sports Car Engineering.  

Modellen är den första Lotusen som är helt byggd i kolfiber. Trots det ligger vikten på 1 680 kilo, och till detta bidrar givetvis det mittmonterade batteripacket på 70 kWh. Det sägs ge en räckvidd på 40 mil enligt WLTP, förutsatt då att man är lite behärskad med gaspedalen.

Förberedd för 800 kW

Enligt Lotus ska litiumjoncellerna kunna nå 80 procents laddning på tolv minuter med en snabbladdare på 350 kW, samt gå från tomt till helt fullt batteri på 18 minuter. Till detta är bilen förberedd för laddeffekter på 800 kW, och den dag detta finns tillgängligt så ska 100 procent nås på nio minuter.

Modellen är också först med att ha laserljus, både för hel- och halvljus. Lotus benämner Evija som en hypercar, och det som främst skiljer kategorin från de så kallade superbilarna är den enorma prislappen. Enligt Lotus kommer deras nya elbilen få ett pris på 17,5 till 23,4 miljoner kronor, för brittiska köpare. I Sverige tillkommer ett antal miljoner. Bara handpenningen ligger på 2,9 miljoner kronor. Med start 2020 kommer totalt 130 bilar byggas – och därmed får Volvo ett extremt syskon i och med att Lotus ingår i Geely-familjen.