Fordon

Laddstolpar kan bli big business

Laddstolpar i gallerian är redan ett affärskoncept i projektet Shopping Circle i Gävle-Sandviken.
Tyska företaget Mennekes gör ett försök att lansera en "europeiska" stanadard för snabbare laddning och avancerad kommunikation mellan bil och laddstolpe.
Det japanska företaget Yazaki har en annan modell för motsvarande funktioner. Både Yazaki och Menneken väntas få sina kontakter IEC-godkända.
Dagens kontakter är antingen vanligt hushållskontakt en-fas, blå industrikontakt en-fas och röd industrikontakt tre-fas. Klicka för hela bilden.

Nästa år kommer elbilarna till Sverige på allvar. Då kan det finnas pengar att tjäna på att hyra ut laddstolpar. Men läs den här broschyren innan du sätter igång att bygga.

Publicerad

Det är elbranschens organisation Svensk Energi som tagit fram en 40-sidig vägledning för den som vill sätta upp laddstationer för elbilar, laddhybrider och elcyklar. (Ladda ned broschyren här)

- Den är tänkt att vara ett verktyg som ger konkreta svar och tips för den som vill sätta upp laddstationer säger Henrik Wingfors, elfordonsansvarig på Svensk Energi i ett pressmeddelande på tisdagen.

Svensk Energi ser gärna att publika laddstationer blir business.

- Vi tror att en marknadsstyrd utbyggnad av laddstationer är mest kostnadseffektiv för samhället och att marknaden gynnas av många aktörer – förutom elbranschen till exempel parkeringshusägare, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och kommuner, skriver Svensk Energi på sin hemsida.

På de 40 sidorna finns tips om allt vad man behöver tänka på för att komma igång:

1. Vilka leverantörer finns och var finns de?

2. Vilka typer av stolpar finns det?

3. Vilken typ av elanslutning ska det vara – snabbladdning, mellansnabb eller långsam? Eller kanske till och med induktiv laddning?

4. Kan man få stöd från Energimyndigheten?

5. Tillstånd från markägare, kommun och elnätsleverantör?

6. Dimensionera kabeln rätt med hjälp av behörig elinstallatör

7. Vilka krav på säkerhet finns det?

I broschyren diskutera olika affärsmodeller för den som vill göra business på publika laddstolpar:

a) Försäljning av el direkt vid laddstationen – per timme eller per kilowatt.

b) Uthyrning av parkeringsplats med laddningsmöjlighet.

c) Använda laddstationen som lockbete för att få in kunder i affärsgallerian.

d) Abonnemang på en mer omfattande laddinfrastruktur.

e) Reklamfinansiering.

Listan på laddleverantörer

• ABB CEWE Control, www.abb.se

• Coulomb Technologies, www.coulombtech.com

• DBT, www.dbt.fr

• Electromotive, www.electromotive.com

• Eldon, www.eldon.se

• Garo, www.garo.se

• Midroc Electric, www.midroc.se

• Park-o-print, www.parkoprint.se

• Tally-Key, www.tallykey.se

• Park & Charge, www.park-charge.se

• Nordic Electro, www.nordicelectro.se

• Scandinavian Electric, www.scel.no

Källa: Svensk Energi