Fordon

Klimatkritik mot regeringens infrastruktursatsningar

Regeringen vill satsa 522 miljarder på infrastruktur. Det är en 20-procentig ambitionshöjning, menar infrastrukturministern. Men propositionen fick kritik direkt.

Publicerad

I dag överlämnades infrastrukturpropositionen till riksdagen. 522 miljarder kronor avsätter regeringen till infrastruktur under åren 2014–2025.

Ungefär hälften av satsningen, 241 miljarder kronor, går till drift och underhåll. Av de pengarna får vägarna 155 miljarder, vilket nästan är dubbelt så mycket som järnvägens underhållspengar; 86 miljarder kronor.

Regeringen menar dock att man satsar mer på järnväg om man jämför antal kronor fördelat per spår- respektive vägkilometer, eftersom vägnätet är så pass mycket större än järnvägsnätet.

Den andra hälften av infrastrukturpengarna, 281 miljarder kronor, avsätts till att utveckla transportsystemet. Här pekar regeringen på vissa angelägna satsningar, som i många fall redan är kända.

Bland annat vill regeringen bygga ut tunnelbanan i Stockholm från Kungsträdgården till Nacka, bygga en ny stambana för snabbtåg mellan Järna och Linköping, samt mellan Mölnlycke och Bollebygd, och rusta vägen mellan Pajala och Svappavaara för att möta gruvnäringens behov.

Dessutom vill regeringen satsa på ett nytt sammanhängande trafikledningssystem för tågtrafiken. Ett sådant system ska göra det möjligt att styra trafiken utifrån transporternas behov, inte som i dag utifrån olika geografiska områden. Därmed ska styrningen bli mer effektiv och kapaciteten i transportsystemet öka. När systemet är fullt utbyggt räknar regeringen med besparingar på upp till 140 miljoner kronor per år.

Infrastrukturpropositionen fick dock genast kritik. Miljöpartiet saknar storsatsningar på kollektivtrafik, trots att Sverige riskerar att missa klimatmålen med 150 år.

-Moderaterna är fast i gamla hjulspår och struntar i klimatet. När deras egna experter på Trafikverket påpekat att miljarder måste flyttas från motorvägsplaner till kollektivtrafik så har de valt att inte lyssna, säger Stina Bergström på Miljöpartiet i ett pressmeddelande.

Organisationen Gröna Bilister efterfrågar nytänkande och en övergripande satsning på minskat resande i propositionen.

-Bilresandet har minskat tre år i rad. Regeringens förslag borde förstärka detta, istället för satsningar som stimulerar ett ökat resande och fortsatt hög klimatpåverkan från transporterna, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister i ett pressmeddelande.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) avfärdar dock kritiken och menar att propositionen innehåller stora satsningar på spår.

-Och på väg kan buss gå. Vi medfinansierar bland annat tunnelbana och har ny lagstiftning för kollektivtrafik, med mera, svarar hon på en Twitterfråga.